فرهنگ مهدوی، قطعه گمشده در آثار تالیفی مهدی پژوهان است
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

 

حجت الاسلام رحیم کارگر، مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با موضوعاتِ قالبِ کتاب های ارائه شده در حوزه مهدویت، به خبرنگار شبستان، گفت: در کتب مربوط به موضوع گسترده مهدویت و البته در حیطه های غیرپژوهشی دو طیف موضوعی کتاب، نمود بیشتری دارد که یکی شامل کتاب های اجمالی، مانند معرفی حضرت است که اطلاعاتی همچون تولد، زمان غیبت و موارد مربوط به غیبت را به مخاطب معرفی می کند.

وی افزود: دسته دوم مطالب کتب غیر پژوهشی و اصطلاحاً اجمالی مربوط به مهدویت بیشتر منوط به مواردی همچون ملاقات و داستان های دیدار با حضرت است و این دو محور یاد شده عمدتا در حوزه کتاب های عمومی موضوع مهدویت جای دارند.

 

کتاب های پژوهشی در حوزه مهدویت حجم اندکی را به خود اختصاص داده اند

این پژوهشگر افزود: قطعا دو طیف قالب موضوعی یاد شده در حوزه کتاب های غیرپژوهشی مهدوی، نیاز سطح جامعه را تشکیل می دهد و بخشی از این آثار جهت شناخت حضرت، مفید قلمداد می شود اما مسلما این نمونه تالیفات در دسته آثار عمیق و قابل اعتماد جای نمی گیرند و نمی توان به آنها استناد کرد و از میان آنها به افراد پژوهشگر کتاب خوب معرفی کرد.

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه حجم این دسته از کتاب ها در حوزه مهدویت، بخش عظیمی را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: شاید در راستای محتوای تکراری این گونه کتب، نویسندگان توجه چندانی نداشته باشند و از سوی دیگر ناشر هم می خواهد، کاری انجام دهد، بنابراین در این میان نمی توان ناشر را مقصر دانست که این گونه کتاب ها حجمی قارچ گونه در بازار کتب مهدوی دارند، توجه محقق و پژوهشگر به نیاز جامعه است که از ارائه مطالب تکراری در این حوزه جلوگیری می کند، به بیان بهتر اگر محققان سوژه های ناب مهدویت را مورد پژوهش قرار دهند، اقبال از آن گسترده خواهد بود.

 

فرهنگ مهدوی؛ موضوعی که کمتر به آن پرداخته ایم
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به ویژگی های آثار پژوهشی در حوزه مهدویت پرداخت و تصریح کرد: در دسته کارهای علمی پژوهشی در این حوزه بر روی محورهایی همچون ابعاد سیاسی نظام مهدوی، حکومت مهدوی، کارهای فراوانی ارائه شده است اما خلاء اساسی در این راستا، کمبود آثار تالیفی درخصوص ابعاد فرهنگیِ مهدویت محسوب می شود. به بیان دیگر فرهنگ مهدوی، قطعه گمشده در آثار تالیفی مهدی پژوهان است.

وی تصریح کرد: مثلا "تعلیم و تربیت در عصر ظهور" موضوعی است که در مورد آن اندک کار شده است، یا موضوعاتی همچون خصائص دانشگاه مهدوی، سینمای مهدوی و ... این مسئله درحالی است که در حوزه مسائل سیاسی در حیطه مهدویت آثار فروانی ارائه شده است، باید توجه کنیم که وقتی از موضوعی مطالب متعددی ارائه شده است نباید آن را با شمایلی جدید ارائه و تکرار کرد چراکه وقتی خلاقیتی در کار نباشد قطعا خواننده کتاب، آن را پس می زند.

 

حجت الاسلام کارگر جهان آینده را دنیایی منبعث از فرهنگ خواند و افزود: تمامی نزاع های جهان پیشرو فرهنگی است و در این میان کشوری برتر است که در حوزه فرهنگ حرف های جدیدی داشته باشد، قطعا پرداختن به مباحث استدلالی مهدویت به عنوان بخشی از فرهنگ مسلم ما سبب می شود تا درحوزه فرهنگ دینی، بیش از پیش ارتقای پژوهشی داشته باشیم.





:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهريور 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: