سرانجام خرافه‌پرستی به روایت آیت‌الله مکارم شیرازی
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
 
 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، نسبت به مراجعه افراد برای باز شدن بخت به افراد کلاهبردار و شیاد هشدار داد و از خرافات به عنوان عاملی که عقل و منطق انسان را از کار می اندازد، یاد کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در دهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم در شبستان امام خمینی(ره) کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، با تسلیت سالروز وفات حضرت خدیجه(س)، به تبیین فضائل و مناقب آن بانوی بزرگوار پرداخت و حدیثی از پیامبر(ص) درباره فضائل ایشان بیان کرد.

بدون شک حضرت خدیجه برترین زنان پیامبر است
وی با اشاره به این‌که برخی در مقام مقایسه زنان پیامبر(ص) گرفتار اشتباه هستند،‌ گفت: بدون شک حضرت خدیجه(س) برترین زنان پیامبر(ص) بود، این بانوی بزرگ جهان اسلام ویژگی هایی داشتند که هیچ یک از زنان پیامبر نداشتند.

مفسر برجسته قرآن کریم بیان داشت: ایشان نخستین زنی بود که اسلام آورد، این افتخار را هیچ زنی از زنان پیامبر(ص) پیدا نکرد، دومین افتخار این بانوی بزرگ اسلام این بود که هرچه داشت در راه خدا، اسلام و پیامبر(ص) هزینه کرد و ما درباره هیچ یک از زنان پیامبر و اسلام نداریم که اینچنین در راه اسلام و پیامبر فداکاری کرده باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: حضرت خدیجه تنها زنی بود که در دوران طوفانی زندگی پیامبر(ص) با ایشان بود، ایشان 25 سال (15 سال قبل از اسلام و‌10 سال بعد از اسلام) همواره در کنار حضرت محمد(ص) و در دشواری های سخت و طاقت فرسا یار و همدم پیامبربود؛ هیچ یک از زنان پیامبر دوران طوفانی عمر شریف ایشان را اینچنین درک نکردند، اما حضرت خدیجه اینها را درک و در راه پیامبر استقامت کرد.

وی افزود: امتیاز بعدی حضرت خدیجه(س) این بود که ایشان تنها زنی بود که پیامبر بعد از وفاتش مدام به یاد ایشان بود، امتیاز مهم و برجسته دیگر حضرت خدیجه این بود که نسل پیامبر از حضرت فاطمه است و حضرت فاطمه زهرا نیز فرزند خدیجه کبری است، این امتیاز برترین امتیاز است که حضرت زهرا(س) با آن مقام و منزلت در دامان این بانوی بزرگ پرورش یافت و تمام نسل پیامبر نیز از این نسل هستند و نمی توان هیچ یک از زنان پیامبر را با ایشان برابر دانست.

خرافات عقل و منطق انسان را از کار می اندازد
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه تفسیر سوره مبارکه احزاب، با اشاره به این‌که یکی از کارهای مهم انبیای الهی مبارزه با خرافات بوده است،‌ گفت: انبیای الهی با ‌کارهای غیر عقلانی و غیر منطقی که در میان امت ها رایج بود مبارزه و مخالفت می کردند و مهم ترین خرافه‌ها نیز خرافه بت پرستی بود.

وی با بیان این‌که خرافات عقل و منطق انسان را از کار می اندازد، گفت: ‌وقتی عقل و منطق از کار افتاد بزرگ ترین خطر برای انسان و جامعه بشری است، خرافات بسیاری از کارهای زشت و زننده و بد را در نظر انسان خوب جلوه می دهد و سرانجام خرافات شرک، بت پرستی و آلودگی به افکار شرک آلود است.

نحسی عدد 13 بدون دلیل و مدرک است
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت:‌ یکی از خرافات زمان جاهلیت که حضرت محمد(ص) با آن مبارزه کرد، مساله تطیّر و فال بد زدن بود، متاسفانه در عصر و زمان ما نیز برخی خرافات وجود دارد، هنوز عده ای معتقدند که عطسه کردن دلیل بر بدی عمل است و به خاطر عطسه کردن کارهای مهمی را به تاخیر می اندازند و از انجام دادن آن سرباز می زدند، این در حالی است که در آموزه های دینی عطسه از رحمت های الهی است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به خرافه نحس بودن عدد 13 گفت: این عدد سیزده چه گناهی کرده و چه اثری دارد که در اعداد دیگر نیست، نحس بودن عدد سیزده بی دلیل و مدرک است و باعث به هم ریختن برنامه های مختلفی می شود.

وی چهارشنبه سوری را یک خرافه دانست و افزود: خرافه چهارشنبه سوری که متاسفانه در جامعه ما نیز هنوز مشاهده می شود، ضایعات و خسارات جانی و مالی و اجتماعی بسیاری به مردم و جامعه وارد کرده است؛ پریدن از روی آتش برای از بین رفتن برخی مرض ها خرافه ای بیش نیست.

این مرجع تقلید جهل به واقعیات، اعتقاد به بخت، گریز از مسؤولیت ها، سؤ استفاده شیادان، اغفال مردم برای اهداف سیاسی و پناه بردن به اوهام و خیالات را از جمله عوامل پیدایش خرافات در جوامع دانست و گفت: ‌انبیا الهی اهل عقل و منطق بودند و با خرافات مبارزه کردند تا بشر عقلانی فکر کند و به سوی واقعیات برود و گرفتار اوهام و خیالات و بدبختی ها نشود.

هشدار نسبت به مراجعه مردم به افراد شیاد برای باز شدن بخت
وی در توضیح علت اغفال مردم برای دستیابی به اهداف سیاسی به عنوان یکی از عوامل پیدایش خرافات، تصریح کرد: گاهی مستکبران جهانی می خواهند برای دستیابی به اهداف و توطئه های شوم خود یک کاری را انجام می دهند، تا فکر و ذهن مردم را به آن مشغول سازند و آنها در سایه آن کار خود را انجام دهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی مراجعه افراد برای باز شدن بخت به افراد شیاد و کلاهبردار را یادآورشد و گفت: متاسفانه با مراجعه افراد به اینها کلاهبرداران و شیادان سو استفاده های مالی و غیر مالی بسیاری از آنها می کنند و پول های زیادی نیز به جیب می زنند، از این رو مردم باید مراقب باشند و فریب افراد شیاد را نخورند.


 





:: بازدید از این مطلب : 501
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: