نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح دعای روز پنجم ماه رمضان با بیان اینکه در سایه استغفار، انسان از غم و غصه رهایی پیدا می‌کند و بلا از او دور می‌شود، از رابطه ازدواج با استفغار سخن گفت.

به گزارش فارس، مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی، شرح کوتاهی بر دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان دارد که به صورت مجموعه صوتی موجود است، متن این مجموعه شروح در ماه رمضان سال 89 به ابتکار خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس پیاده و منتشر شد.
 
نظر به استقبال مخاطبان و مردم روزه‌دار از این شروح، یک بار دیگر باز نشر می‌شود
 
 
*دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
 
«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ، وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ، وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَ، بِرَأْفَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ»
 
خدایا در این روز مرا از آمرزش جویان درگاهت قرار ده، و قرار ده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت، و در این روز مرا از دوستان نزدیکت قرار ده، به حق مهربانی‌ات، ای مهربان‌ترین مهربانان.
 
*شرح فرازهای دعا
 
آیت‌الله مجتهدی در شرح «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ» می‌گوید: در این دعا می‌گوییم خدایا من را در این ماه رمضان جزو مستغفرین قرار بده، برای استغفار، باید شرایط استغفار را داشت. کسی که مال حرام خورده که با استغفار کارش درست نمی‌شود، باید برود و صاحبان مال را راضی کند.
 
وی در ادامه می‌گوید: با مال حرام و رشوه و ربا رشد کرده‌ای، حال که توبه می‌کنی باید بروی سود ربا را به صاحبان آن بازگردانی، غذای کم و حلال بخوری تا گوشت‌های تنت که با مال حرام پرورش یافته‌اند، آب شوند.
 
این استاد اخلاق می‌افزاید: کسی که شب تا صبح پای کار حرام نشسته،‌ باید شب‌ها احیاء نگهدارد و عبادت کند، از جمله در شب 15 شعبان که احتمالاً شب قدر است که تمام مقدورات ما در آن نوشته می‌شود.
 
*در سایه استغفار انسان به 4 موهبت دست پیدا می‌کند
 
آیت‌الله مجتهدی تهرانی ادامه می‌دهد: پس «خدایا مرا از مستغفرین قرار بدهد» یعنی اینکه واقعاً استغفار کنم و اگر مال حرامی دارم، آن را حلال کنم، به گناهی که قبلاً کردم فکر نکنم و از آن لذت نبرم، حالا زبانی هم استغفار کنیم، خوب است، بعد از نماز مغرب هم 70 بار استغفار وارد است.
 
وی به بیان حدیثی در این باره می‌پردازد و می‌گوید: «من اکثر الاستغفار»، کسی که زیاد استغفار کند، 4 چیز به دست می‌آورد، «جعل الله له من کل همٍ و غمٍ فرجا» اگر غم و غصه دارد، غم و غصه‌اش بیرون می‌آید، من هم دلم غصه‌دار می‌شود، وقتی شیعیان عراق را می‌کشند، وقتی در فلسطین جنایت مرتکب می‌شوند، روایت هم داریم وقتی یک شیعه در غرب عالم غصه‌دار می‌شود، یک شیعه هم در شرق عالم محزون می‌شود.
 
این استاد اخلاق تأکید می‌کند: آدم گاهی اوقات بی‌خودی غم و غصه‌اش می‌شود، من گاهی همین‌ طوری غصه‌ام می‌گیرد، تسبیح را برمی‌دارم، استغفار می‌کنم و حالم خوب می‌شود.
 
*نقش  استغفار در دور شدن بلا از انسان
 
آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه می‌گوید: دوم «من کل خوفٍ امنا» گاهی اخبار ناخوشایند را می‌دهند. اگر استغفار کنی، هیچ خبری نمی‌شود، یه نفر دشمن داری، تهدید کرده که امشب ترورت می‌کنم، استغفار کنی، او را یکی دیگر ترور می‌کند و راحت می‌شوی، اگر استغفار کرده‌ای از کسی نترس و فقط از خدا بترس.
 
وی ادامه می‌دهد: سوم «من کل ضیقٍ مخرجا» صاحبخانه‌ تو را جواب کرده؟ سفته‌هایت عقب افتاده؟ گرفتاری؟ اگر استغفار کنی همه اینها درست می‌شود.
 
*حل مشکل ازدواج با ذکر استغفار!
 
این عالم برجسته ادامه می‌دهد: اگر در گرفتاری هستید، اگر مشکل ازدواج دارید، اگر منزل می‌خواهید،‌ استغفار کنید، خدا گره از کارهاتان باز می‌کند، اما باید شرایط استغفار را هم مراعات کرد.
 
وی ادامه می‌دهد: و چهارم اینکه «و رزقه من حیث لا یحتسب» از جایی که گمان نداری استغفار کنی، می‌آید، همسفر خوب پیدا می‌کنی، یه زن خوب گیرت می‌آید، برای نماز شب اگر استغفار کردی یک زن نماز شب‌خون گیرت می‌آید و اگر استغفار نکنی یک زن بی‌نماز گیرت می‌آید.
 
آیت‌الله مجتهدی در ادامه می‌گوید: رزق همه‌اش پول نیست، در احادیث که آمده اگر این کار را بکنی رزقت زیاد می‌شود، رزق معنوی رزق است، رفیق خوب رزق است، همسفر خوب هم رزق است، هر وقت می‌خواهید مسافرت بروید، چند بار استغفار کنید تا یک همسفر خوب داشته باشید.
 
وی در ادامه در شرح «وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ» می‌گوید: خدایا من را از بندگان شایسته خودت قرار بده، فرمانبردار تو باشم، اطاعت تو را کنم، خدا آدم فرمانبردار را دوست دارد.
 
* کسانی که دوست نزدیک خداوند هستند
 
این استاد بزرگ اخلاق در ادامه در شرح «وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَن» اظهار می‌کند: خدایا من را از دوستان نزدیکت قرار بده، آیا خدا دوست نزدیک دارد؟ بله، بندگانی هستند که آدم آنها در بهشت هم پیدا نمی‌کند، خطاب می‌شود که خدایا این دوست ما کجاست؟ ندا می‌آید که در حضور و بهشت خدا رفته است.
 
وی با بیان اینکه بهشت خدا، جدا از بهشت معمول است، می‌گوید: بهشت معمولی برای کسانی است که غذا و حوری می‌خواهند؛ اما آنها که خود خدا را می‌خواهند و عبادت را برای خود خدا کردند و نه برای ترس از جهنم، آنها در بهشت خدا وارد می‌شوند، آیه قرآن هم وجود دارد، «فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی» از خدا بخواهیم که در آن بهشت قرار بگیریم، جنت فردوس، جنت عدل جنت‌های متعدد وجود دارد ولی جنت خدا، عالی است.
 
این عالم ربانی در ادامه در شرح فراز آخر دعای روز پنجم ماه رمضان «بِرَأْفَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» می‌گوید: خدا به مهربانی خودت، دعاهای ما را مستحاب کن، این خدایی که رحمت از همه رحمت‌ها بیشتر است.


 



:: بازدید از این مطلب : 605
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
 
 

 
 

 


:: بازدید از این مطلب : 597
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

باز گشایی حرم حضرت زینب(س)

دوشنبه هفته گذشته به علت ناآرامی در منطقه زینبیه، الحجیره و اطراف آن و همچنین افزایش فعالیت های افراد مسلح در این مناطق درهای حرم حضرت زینب (س) به دلیل تدابیر احتیاطی بسته شده بود.

شبهای قدر (پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)


 



:: بازدید از این مطلب : 643
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
 
 
 
نود و پنجمین شماره ماهنامه 'نامه جامعه' به همت جامعة الزهراء(سلام الله علیها) و حوزه علمیه خواهران قم منتشر شد.


به گزارش «شیعه نیوز» ، نود و پنجمین شماره ماهنامه "نامه جامعه" به همت جامعة الزهراء(سلام الله علیها)، حوزه علمیه خواهران قم منتشر شد. "قرآن کریم آسان اما عمیق"، "جست و جوی سیره علوی در برخی توصیه های امیرمومنان"، "جلوه های بلاغی در کلام الهی"، "وحدت اسلامی در آینه نماز آدینه"، "فلسفه غیبت امام زمان"، "در مسیر تربیت"، "یا اولی الابصار"، "جام ولا"، "درس استاد"، "برایم بگو"، "آشنایی با ادبیات"، "فرزند ولایت و کوثر"، "سوغات عصر جدید"، "جوانه های بیداری"، "فقه و زندگی" و "مائده های آسمانی" ازجمله مطالب منتشر شده در آخرین شماره نامه جامعه است.

بنابراین گزارش "فلسفه غیبت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه)" گفتاری در این نشریه است که با بررسی غیبت صغری و کبری حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه) به اهمیت و ضرورت وجود امام در جامعه می پردازد که در بخشی از آن می خوانیم: وجود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) نمونه تمام عیار انسان کامل است، فلسفه حیات و زندگی است و اگر وجود چنین انسانی نباشد، حیات مانند کالبدی بی جان و بیابانی خشک و سوزان است.

در صفحه " نسیم صبح" این نشریه همچنین می خوانیم: ازجمله چیزهایی که می تواند یک خطر بزرگ برای فرهنگ مهدویت باشد، کارهای عامیانه و جاهلانه و دور از معرفت و غیر متکی به سند و مدرک در مسئله مربوط به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است که همین امر زمینه را برای مدعیان دروغین فراهم می کند.

شایان ذکر است، ماهنامه فرهنگی اجتماعی نامه جامعه به صاحب امتیازی جامعه الزهرا(سلام الله علیها) و مدیر مسئولی مرضیه معینی منتشر می شود. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن 2112400-0251 تماس بگیرند و یا به نشانی الکترونیکی www.j-alzahra.org مراجعه کنند.




:: بازدید از این مطلب : 539
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاري دانشجو، حجت‌الاسلام قرائتي ظهر امروز با حضور در جمع دانشجويان حاضر در طرح ولايت در مسجد امام رضاي دانشگاه فردوسي مشهد،  تصريح كرد:
 
 
شما يك فلش را در نظر بگيريد. اين فلش يك فلز است و يك سانت در يك سانت نيز بيشتر مساحت ندارد، همين فلش چند لحظه بعد از اتصال به كامپيوتر يك كتابخانه در آن تشكيل مي‌شود. اين فلش را انسان ساخته است كه مي‌تواند اين همه اطلاعات را در خود جاي دهد و حتي اطلاعات فراواني را از كامپيوتر بگيرد به نظر شما آيا خداوند متعال نمي‌تواند علم را از امام به بچه‌اش منتقل كند.

در جايي از من پرسيدند: آيا لازم است كه به امام رضا (ع) متوسل شويم و ضريح او را ببوسيم در پاسخ به اين شبه نيز بايد ماجراي فردي شيعه را مطرح كرد كه به ديدار پادشاه عربستاني رفت. اين فرد شيعه قرآني را به شاه عربستان تقديم كرد او بالافاصله آن را بوسيد مرد شيعه گفت:‌ تو كافر شدي و قرآن ساخته شده از پوست گاو را بوسيدي. شاه گفت: نه من اين چرم را به خاطر قرآن بوسيدم، مرد شيعه نيز از فرصت استفاده كرد و گفت: ما نيز فولاد ضريح امام رضا (ع) را به خاطر امام رضا (ع) مي‌بوسيم.

عده‌اي با بيان اين مطلب كه تمام آفرينش احسن است و هيچ خلل و اشكالي در آن وارد نيست، اين شبه را وارد مي‌كنند كه اگر آفرينش خداوند احسن است؛ چرا زهرمار فايده‌اي ندارد و چگونه مي‌توان اين زهر احسن باشد، حتي در پاسخ به اين گونه شهبات نيز بايد گفت: كار خدا حرف ندارد. زهرمار مانند آب دهان كه در بدن انسان مفيد است در بدن خود مار هزار فايده دارد.

حتي در جايي در مورد مقوله حجاب و پوشش، دختر جواني به من اين مطلب را گفت: كه من نماز مي‌خوانم و فرايضم را انجام مي‌دهم، چرا به اين يك ذره موي كه از زير مقنعه‌ام بيرون زده گير مي‌دهيد، من هم در پاسخ به او گفتم: اگر من عمامه ام را بدهم عقب كه نصفي از موهايم ديده شود و آنگاه جلوي تلويزيون بيايم، آيا به من گير نمي‌دهي، من براي توجيه شما اينجا نيامدم، شما تمام اين مطالب را مي‌دانيد، اگر در شما جوهر باشد حتي ابزارتان كم باشد مي‌دانيد چه كار كنيد به قولي اگر چاقوكش باشيد با همان حلب هم همان‌كاري را مي‌كنيد كه با چاقو مي‌كنيد.

اين مطالب را گفتم كه بدانيد حل كردن يك شبه و يك مسئله كار ساده‌اي است و نيازي نيست آن را بپيچانيد.

اين مسائل تنها براي اين است كه پس از اينكه اين دوره تمام شد و برگشتيد از اطلاعاتتان به آشنايان و دوستان منتقل كنيد كه يكي از تأكيدات من دعوت كردن به نماز است و بهترين راه آن نيز محبت است.

پس از اينكه برگشتيد، تصميم بگيرد كه موضوع نماز را در خانواده حل كنيد و اگر نمازتان درست شود همه چيز درست مي‌شود حتي در هر شهر و هر دانشگاهي كه هستيد يك جلسه تفسير بگذاريد حتي شده يك سوره كوچك را تفسير كنيد قرآن در مورد هر مبحث و هر مسئله سياسي، اجتماعي و اقتصادي مطلب دارد.

پس از اينكه درستان را خوانديد و حتي در حين تحصيل اگر مشتاق بوديد، طلبه شويد زماني با دكتر جعفر شهيدي به چين رفتيم، جالب بود آنها 300 نفر تربيت كردند تا فارسي حرف بزنند؛ اما ما يك روحاني كه بتواند براي اين ميليارد نفر مردم چين صحبت كند، نداريم.

ازدواج را به تأخير نيندازيد. ازدواج را ماليخوليايي نكنيد و سخت نگيريد. بنده 50 مورد خواستگاري رفتم در هيچ كدام جواب نگرفتم و خدا خواست و 51 مين مي ‌شد.

ما مثل بت‌پرستان شده‌ايم از آداب و رسوم براي خود بت تراشيده‌ايم و اكنون نمي‌توانيم آنها را درست كنيم. دانشگاه آزاد چند كار خوب انجام داد، يكي اينكه اين دانشگاه را به شهرهاي كوچك برد تا فقط در شهرها كوچك نباشد، پنج شنبه و جمعه‌ها را كلاس برگزار كرد. تصميم گرفت كه دانشگاه‌ها مي‌توانند در مناطق دور از شهر باشند جوانان و دانشجويان و متقاضيان براي ادامه تحصيل پول بدهند، اساتيد لازم نيست سن خاصي داشته باشند و بيان رنج سني براي دانشجويان نيز ضروري نيست. ما نيز بايد مانند دانشگاه آزاد اين كار را انجام دهيم.

بعضي از آداب و رسوم را تغيير دهيم چه كسي گفته يك روحاني بايد مثل گاز اشك‌آور باشد. بايد آداب و رسوم را تغيير داد و اگر جوهري در شما باشد با علم كم هم موثر خواهيد بود.


 



:: بازدید از این مطلب : 526
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
 
 
 
یك محقق علوم ریاضی به معادله ای دست یافت كه تاكید می كند در طول 24 ساعت شبانه روز هیچ گاه صدای اذان از روی كره زمین قطع نمی شود.

صدای اذان در طول 24 ساعت در كره زمین قطع نمی شود

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ "عبد الحمید الفاضل" پژوهشگر اماراتی گفت كه صدای اذان در كره زمین در تمام شبانه روز قطع نمی شود ودر هر منطقه ای به پایان برسد بلافاصله در جای دیگری آغاز می شود.

وی توضیح داد كه گفتن اذان 4 دقیقه زمان لازم دارد وزمین داری 360 خط فرضی از قطب شمال به قطب جنوب است كه معادل 360 درجه می باشد. هنگامی كه مثلا ظهر شرعی در خط یك شروع می شود 4 دقیقه طول می كشد تا ظهر شرعی در خط دو شروع شود و این مدت معادل زمانی است كه در خط یك اذان گفته می شود.

به این ترتیب 360 ضربدر 4 می شود 1440 كه معادل 24 ساعت است.

كشف علمی دیگری كه با بررسی طول وعرض جغرافیایی زمین صورت گرفت نیز ثابت كرد كه شهر مكه مكرمه مركز زمین است.

این كشف پس از سال ها تحقیقات علمی و با كمك جدولهای پیچیده ریاضی توسط كامپیوتر صورت گرفت.

"حسین كمال الدین" دانشمند مصری كه این موضوع را كشف كرده است گفت كه وی هنگامی كه قصد داشت با كمك عملیات پیچیده ریاضی در كامپیوتر راهی برای تشخیص قبله در هر نقطه از جهان بیابد به طور تصادفی دریافت كه می تواند دایره ای با مركزیت مكه كه محیط آن را قاره ها تشكیل می دهند كشف كند ودریابد كه مكه مركز زمین است .


 



:: بازدید از این مطلب : 520
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

عصرامروز- امروز سومين روز مهماني است. خيلي زود مي گذرد... . ۱۲ نكته اخلاقي از رجبعلي خياط را در ادامه بخوانيد:

 
نكته۱- اگر ما به قدر ترسيدن از يك عقرب، از عِقاب خدا بترسيم، عالَم اصلاح مي شود.
 
نكته۲- تو براي خدا باش، خدا و همه ملائكه اش براي تو خواهند بود. «مَن كانَ لله، كان الله لَه»
 
نكته۳- سعي كنيد صفات خدايي در شما زنده شود؛ خداوند كريم است، شما هم كريم باشيد. رحيم است، رحيم باشيد. ستاّر است، ستار باشيد...
 
نكته۴- دل جاي خداست، صاحب اين خانه خداست. آن را اجاره ندهيد.
 
نكته۵- كار را فقط براي رضاي خدا انجام دهيد، نه براي ثواب يا ترس از جهنّم.
 
نكته۶- اگر انسان علاقه اي به غير خدا نداشته باشد، نفس و شيطان زورشان به او نمي رسد.
 
نكته۷- اگر كسي براي خدا كار كند، چشم دلش باز مي شود.
 
نكته۸ - اگر مواظب دلتان باشيد و غير خدا را در آن راه ندهيد، آنچه را ديگران نمي بينند شما مي بينيد. و آنچه ديگران نمي شنوند، شما مي شنويد.
 
نكته۹- هركاري مي كنيد نگوييد: "من كردم"، بگوييد: «لطف خداست». همه را از خدا بدانيد.
 
نكته۱۰- نفس امّاره را مهار كنيد و با آن مخالفت كنيد.
 
نكته۱۱- به سادات احترام بگذاريد، و آنان را در هر مرتبه و منزلتي هستند گرامي بداريد.
 
نكته۱۲- انسان هرقدر به دستورات پروردگار عمل كند، به همان اندازه به خدا نزديك مي شود.


:: بازدید از این مطلب : 533
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

منحرفان درويش مسلك فرقه گنابادي در بدعتي جديد ساعت اقامه نماز ظهر و عصر را تغيير دادند.

به گزارش جهان، همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان، فرقه منحرف دراويش گنابادي با صدور اطلاعيه‌اي بدعت‌گونه درباره زمان اقامه نماز ظهر و عصر به هم‌سلكان خود اعلام كرده است: «از روز اول ماه رمضان تا آخر ماه هر روز، نماز ظهر و عصر رأس ساعت ۴ بعداز ظهر در حسينيه‌ی اميرسليمانی (خانقاه) به جماعت اقامه خواهد شد و سپس دوره‌ی قرائت قرآن مجيد خواهد بود.»

اين در حالي است كه در روايات و سيره پيامبر گرامي اسلام (ص) و ائمه (ع) به كرات بر اقامه نماز اول وقت و به تاخير نينداختن زمان آن بسيار تاكيد شده است .

نكته در خور توجه اينكه در ادامه اطلاعيه فرقه منحرف دراويش گنابادي درباره زمان ملاقات و دست بوسي قطب اين فرقه ملقب به « مجذوب عليشاه » چنين آمده است: « ملاقات بندگان حضرت آقا دام عزّه العالي! در ايام هفته ساعت ۸/۵ صبح روزهاي شنبه ، يكشنبه، چهارشنبه و پنج شنبه خواهد بود.»




:: بازدید از این مطلب : 708
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی، انجام گناه را دلیل ضعیف‌بودن حافظه می‌داند و تأکید دارد: روزه صورت شیطان را سیاه می‌کند. وی در شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان می‌گوید: در این دعا از خدا درخواست ذهن و حافظه می‌کنیم.

مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی، شرح کوتاهی بر دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان دارد که به صورت مجموعه صوتی موجود است. متن این مجموعه شروح در ماه رمضان سال 89 به ابتکار خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس پیاده و منتشر شد.
 
نظر به استقبال مخاطبان و مردم روزه‌دار از این شروح، یک بار دیگر بازنشر می‌شود.
 
 
 
* دعای روز سوم ماه مبارک رمضان
 
«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ‏وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین»
 
خدایا در این روز مرا هوش و بیدارى نصیب فرما و از سفاهت و جهالت و کار باطل دور گردان و از هر خیرى که در این روز نازل مى‏فرمایى مرا نصیب بخش به حق جود و کرمت اى جود و بخشش دارترین عالم.
 
* شرح فرازهای دعا
 
آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَالتَّنْبِیهَ وَبَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ» می‌گوید: خدایا در این ماه رمضان روزی کن که من هوشیار بشوم و حافظه پیدا کنم و از خواب غفلت بیدار بشوم! انسان اگر بیدار بشود خیلی لذت می‌برد، نوع انسان‌ها در غفلت هستند؛ بنابراین در ماه رمضان از خدا درخواست کنید که از خواب غفلت بیدار شویم.
 
وی درباره علت ضعیفی حافظه عنوان می‌کند: یکی از نعمت‌های بزرگ خدا ذهن است. در این دعا از خدا درخواست ذهن و حافظه می‌کنیم، اگر می‌بینید حافظه ضعیف است و حافظه درست و حسابی نداریم، علت آن گناه است؛ به نامحرم که نگاه کنی حافظه می‌رود.
 
* گناه حافظه را ضعیف می‌کند
 
این استاد اخلاق ادامه می‌دهد: شخصی به دانشمندی مراجعه می‌کند و می‌گوید ؛ من حافظه ندارم. آن دانشمند گفت: گناه نکن و علت آن را هم ذکر کرد و گفت: علم یک نوع فضیلت و برتری است و خدا این برتری را به شخص گناه‌کار نمی‌دهد لذا کسی که اهل گناه است مجتهد و ملا نمی‌شود و اگر بخواهد ملا بشود و به درد مردم بخورد باید حافظه داشته باشد و لازمه آن ترک گناه است.
 
آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه به بیان خاطره‌ای می‌پردازد و می‌گوید: مرحوم آیت‌الله بروجردی، گاهی در درس شعرهای سیوطی را می‌خواندند؛ با اینکه حدود 70 تا 80 سال از زمانی که سیوطی می‌خواندند و مجتهد شده بودند، فاصله بود، ولی به علت دوری از گناه از حافظه بسیار قوی برخوردار بودند.
 
* دعای تقویت حافظه
 
این عالم ربانی همچنین دعایی برای تقویت حافظه معرفی می‌کند و می‌گوید: از خدا؛ حافظه بخواهیم و ترک گناه کنیم؛ این دعا را هم بعد از هر نماز بخوانید: «سبحان من لایعتدی علی اهل مملکته ...» که باعث تقویت حافظه می‌شود؛ قرآن حفظ کنید؛ حافظه زیاد می‌شود؛ خواندن آیة‌الکرسی حافظه را زیاد می‌کند.
 
این استاد بزرگ اخلاق یک بار دیگر به دعای روز سوم ماه رمضان اشاره می‌کند و می‌گوید: در ادامه دعای روز سوم از خدا طلب بیداری از خواب غفلت می‌کنیم. «وَبَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَالتَّمْوِیهِ» خدایا در این روز مرا از کارهای باطل و سفیهانه دور گردان؛ غیبت نکنم، دروغ نگویم و ... سفاهت به معنای؛ کار بی‌خردانه و بچه‌گانه است.
 
وی با قرائت ادامه دعا می‌افزاید: «وَاجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیرٍ تُنْزِلُ فِیهِ» خدایا هر کار خیری که در ماه رمضان نازل کرده‌ای نصیبی از آن کار خیر به من برسان.
 
* شیطان چگونه از ما دور می‌شود
 
مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه به حدیثی از حضرت رسول(ص) اشاره می‌کند و می‌گوید: رسول خدا فرمود: «آیا شما را خبر ندهم به اموری که اگر به آن امور عمل کنید، شیطان از شما دور می‌شود؛ مثل دور بودن مشرق از مغرب.» اصحاب گفتند: «بله یا رسول‌الله» حضرت فرمودند: «روزه بگیرید؛ چراکه روزه صورت شیطان را سیاه می‌کند.»
 
* روزه صورت شیطان را سیاه می‌کند و صدقه پشت او را می‌شکند
 
وی تأکید کرد: یکی از کارهای خیر روزه گرفتن است. از خدا بخواهیم که در ماه رمضان مریض نشویم و توفیق روزه‌داری داشته باشیم. یکی از کارهای خیر دیگر صدقه است؛ صدقه دادن هم پشت شیطان را می‌شکند. «و کَسْرَ ظَهره» و در ادامه آمده است،‌ مواظبت بر عمل صالح، نماز شب و دوستی با خدا و استغفار، ریشه شیطان را قطع می‌کند. و در آخر حدیث گفته شده است: «و ل‍ِکلِ شی زکات وزکاتُ الابدان الصیام» که هر چیزی زکاتی دارد و زکات بدن‌های شما روزه است.
 
وی همچنین درباره بخش آخر دعای روز سوم ماه رمضان اظهار می‌کند: «وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین» خدایا هر خیری که در ماه رمضان نازل می‌کنی برای من نصیبی از آن خیر قرار بده به جود و بخشش خودت ای کسی که جود و بخششت از همه بخشندگان بیشتر است


:: بازدید از این مطلب : 605
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

مشرق- مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی، شرح کوتاهی بر دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان دارد که به صورت مجموعه صوتی موجود است، متن این مجموعه توسط فارس پیاده و منتشر شد.

 

*دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان

«اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین»

خدایا نیرومندم نما در آن روز به‌ پا داشتن دستور فرمانت و بچشان در آن شیرینى یادت را و مهیا کن مرا در آن‌ روز براى انجام سپاسگزاریت به کـرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه‌داریت و پرده‌پوشى خودت اى بیناترین بینایان.

*شرح فرازهای دعا

آیت‌الله مجتهدی در شرح «اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ» می‌گوید: خدایا به من قوه بده تا در ماه رمضان بتوانم به ‌خوبی عبادت و امر تو را اطاعت کنم، عبادت قوه می‌خواهد و قوه عبادت غیر از قوه جسمانی است.

وی در ادامه می‌افزاید: امام علی (ع) نمی‌توانست نان خشک را بشکند؛ اما قلعه خیبر را فتح کرد، پرسیدند که یا علی (ع) تو شجاعی و قلعه خیبر را فتح کردی، چگونه است که نمی‌توانی نان خشک را بشکنی؟ و در پاسخ فرمود: «فتح قلعه خیبر به قوه روحانی بود که متفاوت از قوه جسمانی است. قوه ولایت و قوه روحانی و قوه ولایتی با قوه بدن فرق دارد و من قوه بدن ندارم».

این استاد اخلاق تأکید می‌کند: ممکن است شخصی 60 سال سن داشته باشد؛ اما قوه عبادتش از جوانان بیشتر باشد.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه اظهار می‌کند: باید دعا کنیم که در ماه رمضان خدا به ما قوه عبادت عطا کند، در دعای کمیل هم آمده که خدایا قوه بده به من با جوارحم در خدمت تو باشیم.

* برکت زندگی در پرتو عبادت است

وی بی‌توجهی به عبادت را باعث بی‌برکتی زندگی عنوان می‌کند و می‌گوید: در این دعا می‌خوانیم «واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ» یعنی خدایا شیرینی عبادت را به ذائقه ما بچشان تا قرائت دعاهای افتتاح و کمیل و توسل و روزه و نماز به ما مزه کند.

این استاد بزرگ اخلاق خطاب به طلبه‌های علوم دینی ادامه می‌دهد: روایت قدسی داریم که اگر عالمی و طلبه‌ای به علمش عمل نکند، کمتر عذابی که می‌کنم، این است که شیرینی مناجاتم را از دل و قلبش می‌برم.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی درباره ذکر «وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ» می‌گوید: خدایا به کرمت کاری کن که من ادای شکرت را بکنم، شکر خدا، تنها گفتن الهی شکر نیست، اگر من از نعمت‌های خدا به ‌جا استفاده کنم، خدا را شکر کرده‌ام، اگر چشمم نامحرم را نبیند و گوشم آواز حرام نشود، نعمت چشم و گوش را به‌ جا آورده‌ام.

* ایمان هم «بو» دارد!

وی همچنین درباره «واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ» می‌گوید: خدایا در این ماه رمضان من را از انجام گناه حفظ کن، مردم این را می‌خوانند، اما معنی‌اش را نمی‌دانند، باید این دعا برای مردم معنا شوند. وی می‌گوید: روایت است که اگر گناه بو داشت، دو نفر پیش هم نمی‌نشستند و اگر مردم از عیب هم با خبر بودند، کسی مرده‌ای را دفن نمی‌کرد.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه می‌گوید: ایمان هم «بو» دارد. پیامبر اسلام (ص) وارد خانه شد و گفت: «من بوی اویس را می‌شنوم»، اویس چون مادرش اجازه نداده بود، منتظر نماند تا پیامبر(ص) به مدینه باز گردد؛ اما بوی خوشش در منزل پیامبر مانده بود.

* رابطه نماز شب و زیبایی

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه می‌گوید: قدیم همه مردم زیبا بودند، چون همه اهل نماز شب بودند و چهره‌ای نورانی داشتند، اما الآن چون نماز شب نمی‌خوانند، چهره‌ها به ‌زیبایی گذشته نیست.

این استاد اخلاق در پایان سخنان خود درباره «یـا أبْصَرَ النّاظرین» می‌گوید: ای خدا که از همه کسانی‌ که نظر می‌کنند، تو بصیرتر و بیناتری، ای خدایی که تو بینا به همه اعمال ما هستی، به ما توفیق بده که در ماه رمضان گناه نکنیم، به حفظ و ستر خودت


 



:: بازدید از این مطلب : 546
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

شبهای بلند بی عبادت چه کنم؟

طبعم به گناه کرده عادت چه کنم؟

گویند کریم است وگنه میبخشد

گیرم که ببخشد از خجالت چه کنم؟



:: بازدید از این مطلب : 568
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

 

از مهمترين امور در افطار و سحرى ، قبل از شروع و بعد از گفتن بسم الله ...، خواندن سوره قدر است ؛ و بهترين چيزى كه قبل از افطار خوانده مى شود دعايى است كه در اقبال آمده و مفضل بن عمر، آن را روايت كرده است .


 آريا : «امام صادق فرمودند: رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) به اميرالمؤ منين (عليه السلام ) فرمود: اباالحسن ! ماه رمضان نزديك شده است ؛ قبل از افطار دعا كن ؛ جبرئيل پيش من آمد و گفت : يا محمد! كسى كه در ماه رمضان ، با اين دعا، قبل از افطار، دعا كند، خداوند دعاى او را مستجاب ، نماز و روزه او را قبول و ده دعاى او را مستجاب مى كند؛ گناه او را بخشيده ، غم و غصه او را از بين برده ، گرفتاريهايش را بر طرف كرده ، حاجات او را برآورده نموده ، او را به مقصودش رسانيده ، عمل او را با عمل پيامبران و صديقين بالا برده و در روز قيامت چهره او درخشانتر از ماه شب چهارده خواهد بود.

گفتم : چه دعايى است ؟ جبرئيل ! گفت:

اللَّهمَّ ربَّ النُّورِ العَظيم، ورَبَّ الکُرسيِّ الرَّفيع، ورَبَّ البَحرِ المَسجور، ورَبَّ الشَّفعِ الکَبير، والنُّور العَزيز، ورَبَّ  التَّوراهِ والإنجيلِ والزَّبورِ، والفُرقانِ العَظيمِ. أنت إلهٌ مَن في السَّمواتِ وإلهُ مَن في الأرضِ لا إلهَ فِيهِما غَيرُکَ، وأنتَ جَبّارُ مِن في السِّموات وجَبّار مَن في  الإرضِ لا جَبّار فيهِما غَيرُکَ، أنت مَلِکُ مَن في السَّموات، ومَلِکُ مَن في الأرضِ، لا مَلِکَ فيهما غَيرُکَ، أسألُکَ  بِاسمِکَ الکَبيرِ، و نُور وَجهِکَ المُنيرِ، وبمُلکِکَ القَديمِ. يا حَيُّ يا قَيِّومُ، يا حَيُّ يا قَيُّوم يا حَيُّ يا قَيّوم، أسألُکَ بِاسمِکَ الّذي أشرَقَ بِهِ کُلِّ شَيءٍ، وبِاسمِکَ الّذي أشرَقَت  بِهِ السّمواتُ والأرضُ، وبِاسمِکَ الّذي صَلُحَ بِهِ الأوَّلونَ، وبِهِ يَصلُحُ الاخِرونَ.
يا حَيّاً قَبلَ کُلِّ حَيّ، ويا حَيّاً بَعدَ کُلِّ حَيّ، ويا حَيُّ لا إلهَ إلا أنت صَلِّ علي مُحَمّدٍ وآلِ مُحَمَّد، واغفِر لي ذُنُوبي،  واجعَل لي مِن أمرِي يُسراً وفَرَجاً قَريباً، وثَبِّتني علي دينِ مُحَمَّدً وآل محمد و وعلي هُدي مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّد،  وعلي سُنَّهِ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّد، عليه وعليهِمژُ السَّلام.

واجعَل عَملِي في المَرفوعِ المُتَقَبِّلِ، وهَب لي کما وَهَبتَ لأوليائِکِ وأهلِ طاعَتِکَ، فانّي مُؤمِنٌ بِکَ، ومُتَوَکِّلٌ عَليک،  مُنيبٌ اليکَ، مَعَ مَصيري إليکَ، وَتَجمَع لي ولأهلِي وَلوِلَدَي الخَيرَ کُلَّهُ، وتَصرِف عَنّي وَعَن وَلَدي وأهلِي الشَّرَّ کُلَّهُ. أنتَ الحَنّانُ المَنّانُ بَديعُ السّمواتِ والأرضِ، تُعطِي الخَيرَ مَن تَشاءُ، وتَصرِفُهُ عَمَّن تَشاءُ، فَامنُن علي بِرَحمَتِکَ يا  أرحَمَ الرّاحِمِينَ.

- المراقبات - مرحوم آيت الله حاج ميرزا جواد ملكى تبريزى (ر ه)
-صحيفه علويه، متن‏عربى، ص: 219


:: بازدید از این مطلب : 584
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
روز گذشته تعدادی از مبارزان و فعالان جبهه سایبری و فضای مجازی کشورمان، موفق شدند با یاری امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف این صفحه را از دسترس عموم خارج کنند!
به گزارش شیعه آنلاین، پس از راه اندازی صفحه توهین آمیز و جنجال برانگیز "کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان" توسط بهائی ها و افراد ضد دین، مدتی بعد صفحه دیگری بنام "کمپین یادآوری امام جعفر صادق به شیعیان" نیز راه اندازی شد تا فضای جدیدی علیه ائمه و معتقدات شیعه به وجود آید.

به دنبال توهین های فراوان به ساحت مقدس ائمه معصومین علیهم السلام در این کمپین که جسارت ها و توهین های فراوانی به ساحت مقدس این امام همام می کردند، روز گذشته تعدادی از مبارزان و فعالان جبهه سایبری و فضای مجازی کشورمان، موفق شدند با یاری امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف این صفحه را از دسترس عموم خارج کنند!

گفتنی است آدرس صفحه توهین آمیز "کمپین یادآوری امام جعفر صادق به شیعیان" که اکنون از دسترس خارج شده به شرح ذیل است:


:: بازدید از این مطلب : 583
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
اگر شيعيان ما در وفاى به عهد و پيمان الهى اتحاد و اتفاق مى داشتند و عهد و پيمان را محترم مى شمردند، سعادت ديدار ما به تأخير نمى افتاد و زودتر به سعادت ديدار ما نائل مى شدند.
به گزارش شیعه آنلاین، یکی از آرزوهای دیرینه پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، دیدار با امام عصر و زمان، حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

در روایتی که در صفحه 499 از جلد دوم کتاب "احتجاج طبرسی" به نقل از امام زمان ارواحنا له فدا آمده، ایشان می فرمایند: اگر شيعيان ما در وفاى به عهد و پيمان الهى اتحاد و اتفاق مى داشتند و عهد و پيمان را محترم مى شمردند، سعادت ديدار ما به تأخير نمى افتاد و زودتر به سعادت ديدار ما نائل مى شدند.

از خداوند تبارک و تعالی طلب مغفرت و توفیق دیدار با اربابمان، حضرت حجة ابن الحسن عکسری عجل الله تعالی فرجه الشریف را داریم. به امید دیدار آن حضرت در این ماه مبارک رمضان.

 


 



:: بازدید از این مطلب : 659
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1391 | نظرات ()