نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
گفت آقایان واقعیت را بگویید . جا نماز آب نکشید ، عجله نکنید ، درست جواب دهید. اول کاغذ را مدیر مدرسه گرفت و نگاه کرد و خطاب به پسرش که در کنارش نشسته بود با لهجه اصفهانی گفت : سید محمد! ما یک چیزی بگوئیم نری به مادرت بگوئی ها؟
تبیان به نقل از سایت علمی دانشجویان ایران نوشت: از علامه جعفری می پرسند چی شد که به این کمالات رسیدی ؟!

ایشان در جواب خاطره ای از دوران طلبگی تعریف میکنند و اظهار میکنند که هر چه دارند از کراماتی ست که بدنبال این امتحان الهی نصیبشان شده :

 



:: بازدید از این مطلب : 528
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
 
 
 
دو کتاب «حکمت عبادات» و «رازهای نماز» آیت‌الله جوادی آملی که با زبانی ساده و بهره​گیری از قرآن و روایات ائمه معصوم(ع) از برخی اسرار عبادت​های وارد شده در دین اسلام رمزگشایی کرده، به چاپ هجدهم رسید.
به گزارش مشرق، نویسنده با بهره‌گیری فراوان از بحر قرآن، عرفان و حکمت (برهان)، کتاب «اسرار الصلوة» را نگاشت و با رویکردی تازه، به بیان بخشی از دریای معارف و رازهای نماز پرداخت. ترجمه فارسی این اثر وزین به نام «رازهای نماز» با ترجمه علی زمانی قمشه‌ای در پنج بخش به اسرار مقدمات نماز، راز طهارت، اسرار تکبیرهای شروع نماز، راز نیت و قرائت، راز و نهان تسبیحات اربعه، اسرار قیام، رکوع و سجود، راز قنوت، تشهد و سلام، حکمت تعقیبات نماز و... نظر دارد.

 

در بخشی از کتاب و ذیل توضیح برای اسرار وضو می‌خوانیم (شرح آیت‌الله جوادی آملی بر این احادیث برای فهم بهتر مخاطب در کتاب ذکر شده است):

 

«گروهی از یهود خدمت پیامبر خدا (ص)رسیده و مسائلی چند را از حضرت پرسیدند. از جمله گفتند: یا محمّد(ص) برای ما بگو این چهار عضو برای چه باید شسته شود با این که از تمیزترین مواضع بدن به شمار می‌آید؟ پیامبر (ص) فرمود: شیطان آدم را وسوسه کرد، آدم به درختی که از آن نهی شده بود نزدیک شد، وقتی به آن نگریست آبرویش رفت، سپس ایستاد و به طرف درخت رفت، این نخستین گامی بود که به طرف گناه برداشته شد، سپس دست برد و از میوه درخت برگرفت و خورد، در این هنگام، زیور و پوشش خود را از دست داد، دست بر سر گذاشت و گریست، و چون خداوند_عزّوجلّ_توبه او را پذیرفت، بر او و فرزندانش واجب کرد که همین اعضا را بشویند، پس خداوند به او فرمان داد که چون به آن درخت نگریسته روی خویش را بشوید و چون با دو دست تناول کرده آن دو را نیز تا آرنج شستشو دهد، و چون دست بر سر گذاشت، فرمان به مسح سر داد و نیز امر به مسح دو پا فرمود، زیرا با آنها به سوی گناه رفته است....

*

امام صادق (ع)فرمودند: خداوند عزﱠوجلﱠ چون پیامبرش را به آسمانهای هفت گانه بالا برد... پس به او فرمود: ای محمد سرت را بلند کن، چون سرش را بلند کرد، طبقات آسمان شکافته شد و پرده ها بالا رفت، گفت: سر فرود آور چه می‌بینی؟ چون نگاه کرد خانه ای دید مانند بیت‌الله شما، و حرمی دید چون این حرممسجد الحرام چنان که اگر چیزی از دستش رها می‌شد جز بر این حرم نمی‌افتاد، آن‌گاه به او گفته شد: یا محمد، این حرم است و تو محترم هستی، سپس به او وحی کرد که ای محمد: به «صاد» نزدیک شو ، اعضای سجده خویش را بشوی و آنها را پاک گردان و بر پروردگارت نماز بگذار؛ پس رسول خدا به صاد نزدیک شد _صاد آبی است که از ساق راست عرش جاری است_ و با دست راست آب را برگرفت، بدین سبب وضو با دست راست انجام می‌شود. سپس خداوند به او وحی فرستاد: صورت خود را بشوی، که عظمت مرا خواهی نگریست،پس از آن دو زراع راست و چپ را بشوی که با دستت کلام مرا خواهی گرفت، سپس با باقی مانده همان آب دست، سر و پاها را تا برامدگی، مسح کن که من برتو فرخنده می‌گردانم و گامهایت را به جایی می رسانم که جز تو هیچ کس آنجاگام ننهاده باشد...»

 

بنا بر این گزارش، کتاب دیگر علامه جوادی آملی «حکمت عبادات» است.

 

این کتاب شامل 10 بخش است که هریک از بخش‌ها به نوع خاصی از عبادت پرداخته و اسرار و حکم آن را بیان می‌کند. مولف در بخش اول از عبادات و حکمت آن سخن می‌گوید و در بخش دوم به نیت و راز و رمز آن می‌پردازد. در بخش سوم از حکمت طهارت چون وضو و تیمم سخن می‌گوید و بخش چهارم را به بحث درباره باطن نماز و اسرار و حکمت‌های نهفته در آن اختصاص می‌دهد. آیت‌الله جوادی آملی در بخش پنجم، پرده از برخی اسرار روزه برمی‌گیرد و در بخش ششم از عبادت اعتکاف رازگشایی می‌کند. «حکمت تلاوت و رمز قرائت در کنار حکمت دعا و همچنین تولی و تبری همراه با ذکر» عناوین باقی فصل‌های این کتاب ارزشمند و مفید است.

 

 

در فصل «روزه و حکمت آن» می‌خوانیم:

 

«ماه رمضان ماه آزاد شدن است هر روز که می‌گذرد یک بند از بندهایی که با دست خود تنیده‌ایم، باید بگسلد تا آزاد شویم. بهترین راه برای ازاد شدن پی بردن به حکمت های عبادات است...در بعضی از روایات آمده است که روزه بگیرید برای آنکه طراوت و خرمی و شادابی غیر ماه مبارک را از دست بدهید؛ زیرا آنها نشاط کاذب و زودگذر است. وقتی انسان روزه گرفت و به آن دل بست کم کم به باطن روزه پی می‌برد. باطن روزه انسان را به لقای حق می‌کشاند که خدای سبحان فرمود: روزه مال من است و من شخصا به آن جزا می‌دهم. این تعبیر فقط درباره روزه وارد شده است...ارحام را مورد صله و دیدن قرار داده و زبانتان را حفظ کنید، نه تنها هنگام روزه که روزه هستید، بلکه در طول ماه، این امور را رعایت کنید. چون اینها آداب روزه نیست، آداب ماه روزه است...امام صادق(ع) از اجداد گرامي‌شان از رسول‌الله (ص) نقل فرموده‌اند که: برای این که انسان مواظب دهان باشد و هر حرفی نزند، معرفت خدا لازم است. کسی که خدا را بشناسد و او را بزرگ بشمارد، در پیشگاه خدای عظیم، هر حرفی نمی‌زند و شکم را هم با هر غذا، آلوده نمی‌کند. کسی که خدا را شناخت کنار هر سفره‌ای نمی‌نشیند...یکی از نصیحت‌طلبان به اباذر نوشت که مرا نصیحت کن. اباذر هم در جواب مرقوم فرمود:«به عزیزترین دوستانت ستم نکن.»

 

دوباره آن شخص نوشت که این مطلب روشنی بود. انسان که به دوست عزیزش جفا نیم کند. اباذر در جواب نوشت: عزیزترین افراد نسبت به آدم خود «او» است. فرمود: جان خود را نیازار، چون هر گناهی که انسان مرتکب می‌شود، فشاری است که بر جان خود وارد می کند.

 

کسی که تنها مواظب باشد هر حرفی نزند، پرخوری نداشته باشد یا هر غذایی نخورد، روزه‌اش را بگیرد، نمازش را بخواند، چنین کسی از مومنان معمولی است نه اولیای خدا. اولیای الهی اهل تامل و تفکر و تعمق هستند. حرف می‌زنند ولی حرف آنان یاد حق است. به مومن معمولی می‌گویند: حرف نزن، به مومن عارف می‌گویند: مرتب سخن بگو، مردم را هدایت و به یاد حق متذکر کن...»


 



:: بازدید از این مطلب : 560
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
 
 
 
آیت‌الله مجتهدی با بیان اینکه به واسطه دعای امام حسین(ع) بلا از شهر تهران دور شد، ابراز داشت: سیل و زلزله لشکر خدا هستند و برای جلوگیری از آن‌ها نباید گناه کرد.
به گزارش فارس، مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی، شرح کوتاهی بر دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان داشته اند که قسمتی از آن را در زیر می خوانید:

*دعای روز ششم ماه مبارک رمضان

«اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنى فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ وَلاتَضْرِبْنى بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ وَزَحْزِحْنى فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَاَیادیکَ یا مُنْتَهى رَغْبَةِ الرّاغِبینَ»

«خدایا در این ماه به خاطر دست زدن به نافرمانیت خوارم مساز و تازیانه‌هاى عذابت را بر من مزن و از موجبات خشمت بدان نعمت‌بخشى و الطافى که نسبت به بندگان دارى دورم بدار، اى آخرین حد اشتیاق مشتاقان»

* شرح فرازهای دعا

آیت‌الله مجتهدی در شرح «اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنى فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ» می‌گوید: خدایا، من را به واسطه تعرض گناه خوارم نکن، گناه آدم را خوار و عبادت و بندگی آدم را عزیز می‌کنند. اگر اهل طاعت و بندگی شوید، عزیز می‌شوید؛ اما اگر اهل گناه باشید، کسی دوستتان ندارند.

وی افزود: اهل گناه ولو اگر تحصیلات عالی رتبه دانشگاهی هم داشته باشد و لباس‌های فاخر به تن کند، باز هم خوار است. اما بندگی خدا را کردن باعث می‌شود تا محبت آن شخص به مقدار بسیار زیادی در دل دیگران باشد.

این استاد اخلاق ادامه می‌دهد: قرآن می‌گوید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا»‌ یعنی هر که ایمان بیاورد و عمل صالح بکند، ما هم دوستی‌اش را در دل مردم می‌افکنیم، مردم اهل عمل را دوست دارند.

* سیل و طوفان، تازیانه عذاب خداوند هستند/ سیل گلستان به کدام روستا نرسید

وی در شرح فراز دوم دعای روز ششم ماه رمضان «وَلاتَضْرِبْنى بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ» می‌افزاید: «خدایا من را به تازیانه عذابت نزن، «لاتضرب» واژه نهی است اما در اینجا دعاست. اگر من به شما بگویم «لاتضرب» این نهی است. اما کوچک‌تر به بزرگ‌تر بگوید و ما به خدا که بگوییم، «لاتضرب» دعاست.

مجتهدی تهرانی در ادامه اظهار می‌کند: الان این گرفتاری‌هایی که گریبان آمریکا را گرفته و هر روز خبر از آمدن سیل و طوفان در آنجاست، همه تازیانه عذاب است. در ایران هم برخی جاها که سیل و زلزله می‌آید، عذاب الهی است. دلیلش هم این است که چند سال پیش در گلستان سیل آمد، روستایی در مسیر سیل قرار داشت که همه اعضای آن سید بودند، سیل، مسیر خود را عوض کرد و روستای دیگری را از بین برد که نمی‌گویم افراد آن چی و کی بودند.

وی به بیان شعری از زبان استادش می‌پردازد و می‌‌گوید: جمله ذرات زمین و آسمان / لشکر حقند گاه امتحان

سیل و رانش زمین، لشکر خدا هستند، آنها که می‌گویند این‌ها قهر طبیعت هستند، دین و ایمان ندارند؟ چرا یک کلمه نمی‌گویند که اینها عذاب هستند و برای جلوگیری از آنها نباید گناه کنیم.

*دعایی که پیامبر(ص) در حق ایرانیان کرد!

این استاد اخلاق در ادامه اظهار می‌کرد: در تهران قرار بود که عذاب بیاید، امام حسین (ع) شفاعت کرد و فرمود که جوانان این شهر برای من بیرق عزا به پا می‌کنند و دفع بلا شد، قرار بود تهران بر اثر برخی گناهان از بین برود، ولی امام حسین (ع) شفاعت کرد، این را کسی در خواب دیده بود و آن را برای من تعریف کرد.

وی تأکید می‌‌کند: ایران بهترین ممالک دنیاست، اولاً حکومت حقه شیعه اثنی‌عشری دارد، مملکتی که رئیس‌جمهورش، رئیس مجلسش، همه رؤسا، قوه‌ها و رهبر انقلابش و همه مسئولانش شیعه باشد، فقط ایران است، تنها مملکتی که مذهب رسمی‌اش شیعه دوازده امامی است، ایران است، پیامبر (ص) در غدیر خم ما را دعا کرده و به برکت دعای او ایران اوضاع خوبی دارد، پیامبر (ص) در دعایش گفت «اللهم انصر من نصر» خدایا، هر که علی (ع) را یاری می‌کند، یاری‌اش کن.

* لزوم توجه به معانی دعا هنگام قرائت آنها در مساجد

آیت‌الله مجتهدی تهرانی با بیان بخشی از دعای روز ششم، ادامه می‌دهد: «وَزَحْزِحْنى فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ»، «خدایا من را از موجبات سخطت دور گردان، چیزهایی که موجب سخط توست»، روایتی است که برخی گناهان خدا را به غضب می‌آورد و آن‌گاه خدا قسم می‌خورد که به عزت و جلال خودم دیگر تو را آمرزش نمی‌کنم، با اینکه خدا «ارحم الراحمین» است؛ اما مثلاً از من با این محاسن و عمامه توقع ندارد که به نامحرم نگاه کنم، لذا خدا به غضب می‌آید.

وی تأکید می‌کند: حدیث هست که هفتاد گناه جاهل را می‌آمرزند، قبل از آن‌که یک گناه عالم را بیامرزند.

این استاد برجسته حوزه در خصوص فراز «بِمَنِّکَ وَاَیادیکَ» می‌گوید: یعنی به حق احسان و نعمت‌هایی که به من داده‌ای، خدایا این چند تا دعا را درباره من مستجاب کن.

وی ادامه می‌دهد: «یا مُنْتَهى رَغْبَةِ الرّاغِبینَ» یعنی ای خدایی که منتهای رغبت مشتاقان هستی، مشتاقان تو، چقدر مشتاق تواند، منتها رغبت مشتاقان تویی، این 3 دعای روز ششم ماه رمضان را درباره ما مستجاب کن.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در پایان می‌گوید: ای کاش در مساجد که این دعاها خوانده می‌شود، معنی آن نیز بیان شود تا مردم وقتی دعا می‌کنند، با حضور قلب این دعاها را بخوانند و در خودشان بیان کنند، به مردم بگویند که به خاطر گناه عذاب می‌شوند و این حادثه‌ها در سراسر جهان و برخی شهرهای تهران به خاطر گناه است، خدا به شعیب پیامبر فرمود، می‌خواهم صدهزار تن از قومت را عذاب کنم. 40 هزار تن افراد بد و 60 هزار تن از افراد خوب، خطاب رسید که چرا خوب‌ها بیشترند، فرمود: برای اینکه خوب‌ها هم با بدها خوش و بش کردند.


 



:: بازدید از این مطلب : 510
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

فواید بسیار جالب گرسنگى ماه رمضان

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از تبیان، از پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله) روایت شده است : ”با تشنگى و گرسنگى با نفسهایتان مبارزه كنید همانا پاداش این كار همانند پاداش مبارزه در راه خداست . و عملى دوست داشتنى تر از گرسنگى و تشنگى در نزد خدا كسى است كه گرسنگى بیشترى كشیده باشد و در خداوند متعال تفكر بیشترى نموده باشد.”‌ و به اسامه فرمودند: «اگر مى توانى در حال گرسنگى و تشنگى ملك الموت را ملاقات كن تا به بالاترین مقامها و جاها رسیده و با پیامبران هم منزل شوى و ملائكه از دیدن روحت شادمان شوند و خداوند بر تو درود فرستد.»

نیز فرمودند: گرسنگى بكشید و بر بدنهایتان سخت بگیرید شاید دلهایتان خداوند متعال را ببیند. در حدیث معراج خداوند پرسید: اى احمد! آیا آثار روزه را مى دانى ؟ پاسخ داد: خیر. خداوند فرمودند: نتیجه روزه كم خورى و كم گویى است . و آن حكمت را به ارمغان مى آورد و حكمت معرفت را در پى دارد و معرفت یقین را. و وقتى كه بنده اى به یقین رسید باكى ندارد كه چگونه روزگار را سپرى كند. در سختى یا آسانى و این مقام خوشنودهاست . و هر كس طبق خوشنودى من رفتار كند، سه خصلت را به او مى دهم : شكرى كه نادانى همراه آن نباشد، یادى كه فراموشى نداشته باشد و دوستیى كه دوستى من را بر دوستى آفریدگانم ترجیح ندهد. هنگامى كه او من را دوست داشت ، من هم او را دوست خواهم داشت ؛ دوستى او را در دل بندگانم انداخته و چشم قلب او را به عظمت جلالم مى گشایم و علم آفریدگانم را از او پنهان نمى دارم ؛ در تاریكى شب و روشنایى روز با او مناجات مى كنم تا آنجا كه سخن گفتن و همنشینى او با بندگانم قطع شود و كلام خود و فرشتگانم را به گوش او مى رسانم و اسرارى را كه از بندگانم پنهان كرده ام براى او آشكار مى كنم ...؛ عقل او را غرق در شناخت خود كرده و درك او را بالا مى برم ؛ مرگ را بر او آسان مى كنم تا وارد بهشت شود و وقتى كه ملك الموت او را ملاقات كند، به او مى گوید: آفرین بر تو و خوشا به حالت ! خوشا به حالت ! خداوند مشتاق تو است ... خداوند مى گوید: این بهشت من است ، در آن بخرام و خوش ‍ باش و در همسایگیم ساكن شو. روح انسان مى گوید: خدا یا خود را به من شناساندى و با این شناخت از جمیع آفریدگانت بى نیاز شدم . قسم به عزت و جلالت اگر خوشنودى تو در این است كه قطعه قطعه شده یا هفتاد بار به بدترین شكل كشته شوم خوشنودى تو براى من دوست داشتنى تر است ... آنگاه خداى متعال مى فرماید: به عزت و جلالم سوگند، هیچگاه مانعى بین خود و تو قرار نمى دهم ؛ تا هر وقت خواسته باشى بر من وارد شوى ؛ كه با دوستان خود چنین كنم .
از رسول اكرم (صلى الله علیه و آله) روایت شده است : ((كسى كه شكم خود را گرسنه نگه دارد اندیشه اش تربیت مى شود.))

در این روایت به فلسفه و فضیلت گرسنگى اشاره شده است . براى توضیح بیشتر مى توان به سخنان علماى اخلاق كه برگرفته از روایات مى باشد، مراجعه نمود. آنان براى گرسنگى فواید زیادى گفته اند از قبیل :

الف- صفاى قلب : زیرا سیرى باعث ازدیاد بخار در مغز شده و مغز حالتى شبیه مستى پیدا مى كند و نمى تواند خوب فكر كند؛ سرعت انتقال او كم شده و قلب او كور مى شود. برخلاف گرسنگى كه باعث رقت و صفاى قلب مى شود. و قلب را آماده تفكرى كه باعث شناخت مى شود، مى كند. و نورى آشكار پیدا مى كند. از رسول اكرم (صلى الله علیه و آله) روایت شده است : ((كسى كه شكم خود را گرسنه نگه دارد اندیشه اش تربیت مى شود.)) .

ب- تواضع و از بین رفتن سرمستى و ناسپاسى كه منشاء سركشى است ؛ وقتى نفس خوار شد، در مقابل پروردگارش خاضع شده و از سركشى دست بر مى دارد.

ج- شكستن شدت شهوات و نیروهایى است كه باعث انجام گناهان كبیره شده و سبب هلاكت انسان مى شوند. چون بیشتر گناهان كبیره از شهوت سخن گفتن و شهوت جنسى بوجود مى آید و كم كردن این دو شهوت باعث مصون ماندن از خطرها مى شود.

د- آمادگى براى انجام تمام عبادتها از چند جهت است ؛ كه كمترین آنها كم احتیاجى به تخلى و بدست آوردن غذا و كمتر بیمار شدن به بیماریهاى گوناگون است - زیرا معده خانه بیمارى و پرهیز سرِ هر دارویى است .
با این مقدمات مى توانیم به نتایج بزرگى برسیم كه بعضى از آنها عبارتند از:
ماه رمضان

الف. مى فهمیم كه چرا خداوند براى میهمانش گرسنگى را انتخاب كرده است . نعمتى بالاتر و بهتر از نعمت شناخت ، نزدیكى و دیدار خداوند نیست و گرسنگى از راههاى نزدیك رسیدن به آن است . پس ‍ مى بینى كه روزه تكلیف نیست بلكه خداوند به وسیله آن تو را بزرگ داشته و به خاطر واجب نمودن آن بر ما منت دارد. و بهمین جهت شكر آن واجب است و مى فهمى كه علت واجب كردن آن كم خوردن و ضعیف كردن نیروهاست . بهمین جهت حیف مى آید كه حتى در شب نیز غذا بخورى . و ممكن است علت هاى دیگر تشریع روزه را نیز درك كنى .

ب. وقتى ارزش كارى را كه از تو خواسته شده ، فهمیدى ، براى رسیدن به نتیجه خوب ، در جهت انجام درست و اخلاص در آن ، تلاش ‍ مى كنى .

ج. هنگامى كه هدف از واجب شدن روزه را دانستى ، مى فهمى كه چه چیزى باعث صفا و روشنى یا تیرگى آن مى شود؛ و معنى این حدیث را مى فهمى كه «روزه فقط خوددارى از خوردنى و آشامیدنى نیست ؛ و هنگامى كه روزه گرفتى ، گوش ، چشم و زبانت نیز باید روزه بگیرد.» حتى در بعضى روایات پوست و مو نیز گفته شده .

د. مى فهمى كه شایسته نیست نیت و هدف روزه ، فقط مجازات نشدن یا بدست آوردن پاداش و بهشت و ناز و نعمت باشد؛ گرچه با روزه این دو نیز بدست مى آید بلكه سزاوار است هدف و نیت روزه نزدیكى انسان به خداوند و همسایگى و خوشنودى او باشد. و حتى از این حد نیز بالاتر آمده و خود این عمل را بخاطر این كه انسان را از صفات حیوانى خارج و به صفات روحانى نزدیك مى گرداند، نزدیك شدن به خدا بداند، نه وسیله اى براى نزدیك شدن به او.

این سفارشها را در مورد وظایف روزه دار ببین ، و درباره اثرات آن تامل نما. كسى كه خود را نزدیك به آخرت ببیند، قلب او از دنیا خارج شده و براى او چیزى جز تهیه توشه براى آخرت مهم نخواهد بود. همینطور اگر قلب او شكسته و خاضع و خوار باشد میلى به غیر خدا نداشته و مایه دلخوشى او كسى جز خدا نیست . و كسى كه روح و بدن او غرق در یاد، محبت و عبادت خدا شده و روزه او روزه مقربین مى گردد. خداوند به حق دوستانش چنین روزه اى را نصیب ما بفرماید؛ گرچه یك روز در عمرمان باشد.

مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد ملكى تبریزی(ره) - مترجم : ابراهیم محدث بندرویگى


 



:: بازدید از این مطلب : 533
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
گروهی از جوانان تندرو موسوم به«فلامس بیلانگ» در اعتراض به اینکه مدرسه به عقیده مسلمانان در ماه مبارک رمضان احترام گذاشته است، وارد مدرسه شده و به دانش آموزان گوشت خوک داده اند.
به گزارش شیعه آنلاین، گروهی از جوانان تندروی بلژیکی به مدرسه ای در این کشور حمله کرده و دانش آموزان را در ماه مبارک رمضان وادار به خوردن گوشت خوک کردند.

گروهی از جوانان تندروی بلژیکی به یکی از مدارس این کشور در منطقه فلامنکیه هنگام برگزاری مراسم جشن وارد شدند و دانش آموزان مسلمان را مجبور کردند تا در ماه مبارک رمضان گوشت خوک بخورند.

رسانه های بلژیکی در این باره نوشتند: گروهی از جوانان تندرو موسوم به«فلامس بیلانگ» در اعتراض به اینکه مدرسه به عقیده مسلمانان در ماه مبارک رمضان احترام گذاشته است، وارد مدرسه شده و به دانش آموزان گوشت خوک داده اند.

در همین راستا، این اقدام جوانان تندرو خشم مسئول مدرسه را برانگیخت و اعلام کرد که این برخورد آنها با دانش آموزان خارج از ادب و احترام بوده است.

گروه فلامس بیلانگ علاوه بر این اقدام اهانت آمیز خود مدعی شده اند که نتوانسته اند موفق عمل کنند.

بر اساس گزارش ها، اولیای دانش آموزان از این وضع پیش آمده شکایت کرده و گفته اند که معلمان و مدیر مدرسه در برابر اینگونه اقدامات مسئول هستند.

سخنگوی گروه اتحادیه سازمان های مراکشی در بلژیک گفت: این اقدام به منزله دشمنی علنی با مسلمانان است.

گفتنی است، مرکز مساوات و مبارزه با نژادپرستی اروپا در بروکسل اعلام کرد که نژادپرستی در این کشور علیه مسلمانان سه برابر شده است.


 



:: بازدید از این مطلب : 558
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
وی پس از اعلام خبر روزه گرفتنش، از سوی افراد و مؤسسات مختلف اسلامی به افطار دعوت شده است. او اعلام کرده که قصد دارد به همه دعوت ها پاسخ مثبت بدهد. او همچنین از ارتباط بسیار خوبی که با مسلمانان استرالیا دارد، سخنانی به میان آورد.
به گزارش شیعه آنلاین، اخبار رسیده از شهر "سیدنی" پایتخت استرالیا حاکی از آن است که یکی از وزرای غیر مسلمان این کشور در اقدامی بی سابقه قصد دارد یک روز از ماه مبارک امسال را با مسلمانان این کشور روزه بگیرد.

گفته می شود این وزیر استرالیایی غیر مسلمان که «ویکتور دومینیللو» نام دارد، وزیر شئونات اجتماعی و شهروندی در کشورش است.

وی پس از اعلام خبر روزه گرفتنش، از سوی افراد و مؤسسات مختلف اسلامی به افطار دعوت شده است. او اعلام کرده که قصد دارد به همه دعوت ها پاسخ مثبت بدهد. او همچنین از ارتباط بسیار خوبی که با مسلمانان استرالیا دارد، سخنانی به میان آورد.

این وزیر استرالیایی طی اظهاراتی در این باره گفت: سفره های افطار مسلمانان، جو دوستانه و برادری را میان افراد به وجود می آورد. این سفره های افطار ذهنیت خاصی را در اذهان به وجود می آورد که به هیچ وجه فراموش نخواهد شد.

وی در ادامه خبر داد که قرار است مسلمانان استرالیا، کمک های نقدی خود که در طول ماه مبارک رمضان جمع آوری می کنند را به کشورهای فقیر آفریقایی ارسال کنند.

 


:: بازدید از این مطلب : 563
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

بخش هنرهای اسلامی در کاخ موزه توپکاپی واقع در استانبول ترکیه، شاهد وجود گنجینه گرانبهایی از یادگارهای پیامبران الهی است که در طی سال های حکومت عثمانی بر سرزمین های مصر، عربستان و بیت المقدس به دست آمده اند.

عصای حضرت موسی، عمامه حضرت یوسف، در و کلید قدیمی کعبه، قرآن بسیار قدیمی روی چرم و بسیاری اشیا دیگر هم در این موزه نگهداری می شود…


عصای حضرت موسی علیه السلام


عمامه حضرت یوسف علیه السلام


قرآن روی چرم مربوط به قرن اول هجری


نمایی از موزه توپکاپی استانبول


 



:: بازدید از این مطلب : 581
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
خبر آمد خبري در راه است
يار رفته سفري در راه است

دلبري همچو قد سرو روان
يوسف سيمبري در راه است

روي دردانه هستي بيني
وصل يکتاگهري در راه است

فجر روشن به جهان نزديک است
بر دل شب سحري در راه است

ميرسد فصل بهاران جهان
موسم تازه تري در راه است

ميرود فصل خزان و دي تو
فصل ناب دگري در راه است


:: بازدید از این مطلب : 524
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
عاقبت وقت خوش ديدار مهدي ميرسد
پرتو رخشنده رخسار مهدي ميرسد

تابش خورشيد روي او نمايان ميشود
دور برخورداري از انوار مهدي ميرسد

عاقبت گردد نصيب ما رخش از سوي حق
عاقبت آن رحمت از دادار مهدي ميرسد

ميشود دنيا همه عدل و صفا و يکدلي
وقت فيض از نعمت بسيار مهدي ميرسد

سايه سار امن و زيباي کريمه دولتش
آن تماشاي گل گلزار مهدي ميرسد

جمله عالم شده مملو ز ياد و نام او
لذت شيريني گفتار مهدي ميرسد

عاشقان پيچيده بوي عطر نرگس هر طرف
هر کسي بيني از او اخبار مهدي ميرسد


:: بازدید از این مطلب : 590
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
صدور فتوایی ادامه پخش سریال «عمر بن خطاب» در مورد زندگی عمر از یاران پیامبر اسلام (ص) را در هاله‌ای از ابهام فرو برد.


فتوایی که سریال عرب‌ها را محکوم کرد + عکس

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ  «عمر بن خطاب» سریال تاریخی است که در 31 قسمت تولید شده و شبکه «ام‌بی‌سی» آن را پخش می‌کند.

این سریال داستان زندگی دومین خلفیه را روایت می‌کند که پخش آن در خاورمیانه جنجال و اعتراضات بسیاری به دنبال داشته است. هزاران نفر سریال را محکوم کرده‌اند.

«عمر بن خطاب» سریال تاریخی است که در 31 قسمت تولید شده و شبکه «ام‌بی‌سی» آن را پخش می‌کند. دلیل اعتراض مردم این است که شیوه نمایش حضرت محمد (ص) و نزدیکان او در این سریال برخلاف قوانین اسلام است.

داستان سریال در قرن هفتم میلادی می‌گذرد و تلاش‌های عمر برای گسترش اسلام و سرزمین‌های اسلامی هم بخشی از خط داستان است. این سریال عظیم‌ترین تولید تلویزیونی دنیای عرب است، در سریال بیش از 30 هزار سیاهی لشگر حضور دارند، عوامل فیلم از 10 کشور مختلف کنار هم جمع شده‌اند و 31 قسمت سریال در طول 300 روز فیلمبرداری شده است.

سریال در ماه رمضان روی آنتن رفته است که پرمخاطب‌ترین فصل برای سریال‌ها در خاورمیانه است.

دانشگاه الازهر مصر، یکی از مراکز اصلی تعلیم و تعلم اسلامی فتوایی علیه این سریال منتشر کرده و بیان کرده شیوه نمایش شخصیت‌های تاریخی در آن مصداق گناه است. دارالافتاء عربستان، مرجع اسلامی و رسمی عربستان که وظیفه صدور فتوا را دارد هنوز فتوایی درمورد این سریال صادر نکرده است.

این درحالی است که نمایش چهره پیامبر اسلام و دیگر شخصیت‌های اسلامی در قرآن منع نشده است اما اغلب روحانیون اسلام اعلام کرده‌اند چنین اقدامی جایز نیست.

هزاران بیننده در خاورمیانه در شبکه‌های اجتماعی سریال «عمر بن خطاب» را محکوم کرده‌اند و از ام‌بی‌سی خواسته‌اند پخش آن را متوقف کنند.

تهیه کنندگان سریال از تولید خود دفاع کرده‌اند و گفته‌اند بسیاری از روحانیون اسلام صحت و اعتبار شیوه روایی فیلم را تائید کرده‌اند.

بد نیست اشاره شود که در عربستان مرسوم است سریال‌هایی با تم مذهبی ابتدا به دانشگاه الازهر فرستاده می‌شوند تا پس از تائید این دانشگاه روی آنتن بروند. تهیه کنندگان «عمر به خطاب» این کار را نکرده‌اند. قرار است سریال روی آنتن شبکه‌های ترکیه هم برود.



:: بازدید از این مطلب : 556
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
 
 
رسانه های غربی تجزیه و تحلیل نوع پوشش بانوی اول مصر را آغاز کرده اند.
به گزارش مشرق، نجلاء علی محمود بانوی اول مصر و همسر محمد مرسی رئیس جمهوری تازه نفس این کشور با نوع پوشش خود تبدیل به سوژه رسانه های غربی شده است.

برخی روسری بلند او را که با پوشاندن کامل سر و نیم تنه اش به نیم چادر می ماند را نماد زن مصری می دانند و این در حالی است که در برخی رسانه های غربی این نوع حجاب او را برای بانوی اول کشوری چون مصر تحقیر کننده می دانند. نویسنده مطلبی برای نشریه فارین پالیسی در نوشتاری کوتاه مقایسه بانوی اول مصر با بانوی اول کشورهای اروپایی چون فرانسه و یا بانوی رئیس جمهوری تازه انتخاب شده مکزیک را که در برخی رسانه های غربی انجام گرفته به شدت تقبیح می کند.

وی با انتشار عکسی که اخیرا از بانوی اول امروز مصر و همسر نخست آخرین پادشاه مصر ملک فاروق در اینترنت پخش شده و پوشش این دو را با هم مقایسه کرده است می نویسد: نجلا علی محمود زنی فعال و عضو حزب اخوان المسلمین است . او به عامه زنان در مصر بیشتر شباهت دارد تا همسر حسنی مبارک سوزان مبارک که سالها بانوی اول مصر بود و با ظاهر غربی پسند در مجامع بین المللی حاضر می شد.


نویسنده این مطلب در نهایت می نویسد:بانوی اول امروز مصر تاج بر سرش نمی گذارد،شما نیز او را با آنچه که در سرش می گذرد قضاوت کنید نه تاجی که بر سرش نیست.


 



:: بازدید از این مطلب : 561
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
 
 
 
عدم حضور رسانه ای سردار سلیمانی باعث می شد که عده ای همچنان پیگیر این شایعه شوند و حتی با یک درجه تخفیف ادعا کنند که سردار، شهید نشده ، مجروح شده است!

اولین حضور رسانه ای سردار سلیمانی بعد از "شایعه شهادت در دمشق" + عکس

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ در پی انفجار ساختمان سازمان امنیت سوریه که به کشته شدن جمعی از مسوولان عالیرتبه این کشور انجامید، ابتدا رسانه های اسرائیلی و سپس رسانه های عربی و غربی، خبر دادند که «سردار قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران نیز درآن جلسه حضور داشت و بر اثر انفجار جان خود را از دست داده است.

خبر شهادت سردار سلیمانی، با واکنش سپاه روبرو شد به گونه ای که "سردار رمضان شریف" مسوول روابط عمومی این نیرو، اظهار داشت: کسانی که این شایعه را ساخته اند، در واقع آرزوهای خود را بیان کرده اند.

با این حال، عدم حضور رسانه ای سردار سلیمانی باعث می شد که عده ای همچنان پیگیر این شایعه شوند و حتی با یک درجه تخفیف ادعا کنند که سردار، شهید نشده، مجروح شده است!

در چنین شرایطی ، اولین حضور سردار سلیمانی در برابر دوربین های رسانه ها و در مراسم دیدار جمعی از کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب، نقطه پایانی بود بر شایعه صهیونیستی شهادت سردار سلیمانی در دمشق!

 


 



:: بازدید از این مطلب : 462
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
برخی از آنان را حتی نمی شناسم اما همه آنها به من محبت دارند و به من کمک می کنند. من زمان های قدیم را خیلی بیشتر از زمان حاضر دوست دارم زیرا مردم اخلاص بیشتری داشتند و خیلی بیشتر از مردم زمان حال به عبادت خداوند متعال می پرداختند و این جای تأسف دارد. به گزارش شیعه آنلاین، خانم «یامنه التیطری» زن 117 ساله الجزایری است که او را می توان رکورددار روزه گرفتن در جهان دانست.

وی که از سن 6 سالگی روزه گرفتن را شروع کرده، تاکنون 111 سال پیاپی است که روزه گرفته و امسال نیز به رغم کهولت سن، اما روزه گرفتن را ترک نکرده است.

او همچنین در طول عمر خود بیش از 200 هزار نماز واجب خوانده است. تعداد نمازهای مستحبی خود را به یاد نمی آورد.

این پیرزن الجزایری اکنون 160 نوه دارد. او می گوید: برخی از آنان را حتی نمی شناسم اما همه آنها به من محبت دارند و به من کمک می کنند. من زمان های قدیم را خیلی بیشتر از زمان حاضر دوست دارم زیرا مردم اخلاص بیشتری داشتند و خیلی بیشتر از مردم زمان حال به عبادت خداوند متعال می پرداختند و این جای تأسف دارد.




:: بازدید از این مطلب : 580
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی جاودان از علمای اخلاق تهران درباره ذکر و مراتب آن می‌گوید: اولین مرتبه ذکر زبانی است. از این بالاتر ذکر عملی است و مرحله سوم ذکر قلبی را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی ایمان ماندگار، در دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِکَ وَ أَذِقْنِی‏ فِیهِ‏ حَلَاوَةَ ذِکْرِکَ‏ وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَ سِتْرِکَ یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ»
 
در شرح فراز دوم این دعا یعنی «أَذِقْنِی‏ فِیهِ‏ حَلَاوَةَ ذِکْرِکَ» از خدا می‌خواهیم شیرینی ذکر خویش را به ما بچشاند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی جاودان درباره ذکر و مراتب آن می‌گوید: ذکر خدا انواع و درجات مختلف دارد. اولین مرتبه ذکر زبانی است که آدمی مثلاً تسبیحات حضرت زهرا(س) را بعد از نماز می‌گوید.
 
از این بالاتر ذکر عملی است و آن اینست که انسان مؤمن در برخورد با گناه توقف می‌کند، و چون خدای متعال راضی نیست دست به گناه دراز نمی‌کند.
 
مرحله سوم ذکر قلبی است که برترین درجات ذکر است و فرشتگان به خاطر عظمت آن توانایی ثبت آن را ندارند، و این مرتبه در اثر زحمت زیاد در ترک گناه و تهذیب نفس به دست می‌آید.
 
ذکر دائم، ذکر همیشگی خدای متعال به زبان و دل است و آنچه به زبان می‌آید برای اینست که به دل همراهی بشود و طبق روایات این مهمترین ذکر خداست، و مقصد و مقصود همه زحمات همین است.
 
البته این ذکر اگر در دل جای بگیرد احساس لذت و آرامش را به دنبال دارد. مهم دوام ذکر قلبی است و لذت و آرامش فرع بر آن است. هرچه در این راه زحمت و رنج کشیده شود ارزش دارد. مراقبه بهترین مقدمه برای رسیدن به دوام ذکر است.
 
بهترین ذکر زبانی هم برای شما و بنده و امثال ما ذکر استغفار است. که البته عبارت‌های آن مختلف است. از جمله «أستغفرالله و أسئله التوبة» یا آنچه همه بلد هستند «أستغفرالله و أتوب الیه». این اذکار را زیاد بگویید. صبح و ظهر و عصر و شب و نیمه شب و سعی کنید با توجه باشید.
 
از حضرت موسی بن جعفر(ع) نقل شده که فرمود: من هر روز 5هزار بار استغفار می‌کنم. حال شما هزار بار این کار را انجام بدهید.




:: بازدید از این مطلب : 575
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1391 | نظرات ()