خبرگزاری فارس: پروردگار درباره علت برتری شب قدر میفرماید: «براى این که در این شب، فرشتگان و روح به اذن بارى تعالى هر امرى را فرود مىآورند»، اما این چه سری است که از سوی خداوند، سه شب به عنوان لیالی قدر مطرح میشود؟
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، از مجموع روایتهاى وارد شده و سیره پیامبر (ص) و اهلبیت (ع) و اصحاب مىتوان گفت: شب قدر بودن، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، یقینى است و شبهاى نوزدهم و بیست و یکم وسیلهاى براى دست یافتن به آن است.
از امام صادق (ع) در این باره روایت شده است که فرمودند: «التَّقْدیرُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ تِسْعَةُ عَشْرٍ، وَالاِبْرامُ فی لَیْلَةِ اِحْدی وَعِشْرینَ وَالْاِمْضاءُ فی لَیْلَةِ ثَلاثَ وَ عِشْرینَ»؛ اندازه گیرى و تقدیر امور در شب نوزدهم انجام و سپس در بیست و یکم، ابرام و مهیا براى امضا مىشود و آن گاه در شب بیست و سوم، امضا خواهد شد.
در شب بیست و سوم ماه رمضان، همچون شبهای نوزدهم و بیست و یکم بر انجام غسل، شب زندهدارى، خواندن صد رکعت نماز، زیارت امام حسین (ع)، خواندن سورههاى «عنکبوت» و «روم» و «دُخان»، خواندن هزار بار سوره قدر و دعا براى امام زمان (عج) تاکید زیادی شده است.
اما چرا شب قدر بهتر از هزار ماه است؟ امام زینالعابدین (ع) طی روایتی این گونه جواب میدهند: خدا به رسول خود محمد (ص) گفت: «آیا مىدانى براى چه شب قدر از هزار ماه برتر است؟»، اظهار داشت: «نه!»، خداوند فرمود: «براى این که در این شب، فرشتگان و روح به اذن بارى تعالى هر امرى را فرود مى آورند»، همچنین در روایت دیگر میخوانیم: «شب قدر از هزار ماه بهتر است، زیرا بر امتهاى پیشین، هزاران ماه گذشت و آنان در تاریکىها و گمراهىها به سر مىبردند».
امام علی (ع) در خصوص سرّ مشخص نبودن شب قدر چنین فرمودند: «قِیلَ لِأَمِیرِ الْمُۆْمِنِینَ (ع) أَخْبِرْنَا عَنْ لَیْلَةِ الْقَدْرِ قَالَ مَا أَخْلُو مِنْ أَنْ أَکُونَ أَعْلَمُهَا فَأَسْتُرَ عِلْمَهَا وَ لَسْتُ أَشُکُّ أَنَّ اللَّهَ إِنَّمَا یَسْتُرُهَا عَنْکُمْ نَظَراً لَکُمْ لِأَنَّکُمْ لَوْ أَعْلَمَکُمُوهَا عَمِلْتُمْ فِیهَا وَ تَرَکْتُمْ غَیْرَهَا وَ أَرْجُو أَنْ لَا تُخْطِئَکُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ».
به امیرالمۆمنین (ع) گفتند: ما را از شب قدر آگاه کن، فرمود: خالی از این نیستم که آن را بدانم و از شما پنهان کنم، شک ندارم که خداوند به خاطر کمک کردن و مهلت دادن به شما آن را از شما میپوشاند، چون اگر آن را به شما اعلام میکرد، در همان شب، عمل میکردید و در غیر آن شب عبادت را ترک میکردید و امید دارم که اگر خدا بخواهد، شب قدر را به خطا نگیرید». (بحارالأنوار، جلد94، صفحه 5)
بنابراین شاید حکمت مجهول ماندن این باشد که مؤمنان، شبهاى بیشترى را قدر بدانند و به آرزوى درک فضیلت آن به کارهاى نیک و عبادت بیشترى بپردازند.
:: بازدید از این مطلب : 470
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1