تلاش جوانان شيعه و سنی تايلند برای مقابله با تبليغات وهابيت در اين كشور
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
 
 
تعدادی از جوانان شيعه و سنی تايلند با تشكيل گروهی به نام اتحاديه جوامع شيعه و سنی به مقابله با تبليغات تفرقه‌افكنانه وهابيون در اين كشور پرداخته‌اند.

تلاش جوانان شيعه و سنی تايلند برای مقابله با تبليغات وهابيت در اين كشوربه گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ «نی حمدان پوسا» مسئول غرفه تايلند در بخش فرهنگ ملل بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن،‌ كه خود از شيعيان تايلند است با بيان اين مطلب افزود: در سال‌های اخير تحركات وهابی‌ها در اين كشور شرق آسيا شدت گرفته و متاسفانه برخی از اهل تسنن تحت تأثير تبليغات منفی وهابی‌ها با شيعيان برخورد نامناسبی دارند.

وی گفت: به عنوان مثال پدر من در يك روستا معلم قرآن است و تا چندی پيش شاگردان زيادی داشت،‌ اما وقتی مردم منطقه فهميدند پدرم شيعه است،‌ بسياری از شاگردان او از حضور در كلاس خودداری كردند.

پوسا تصريح كرد: از اين رو من با تعدادی از دوستان شيعه و شافعی خودم گروهی به نام اتحاديه جوامع شيعه و سنی ايجاد كرديم تا در برابر هجمه‌های تبليغاتی وهابی‌ها بايستيم و اتحاد ميان مسلمانان منطقه، به ويژه جوانان، را تقويت كنيم.

وی در پاسخ به سوالی درباره روابط ميان مسلمانان و بودائيان در تايلند گفت:‌ با توجه به اين كه مسلمانان 9 درصد جمعيت تايلند را تشكيل می‌دهند و يك اقليت محسوب می‌شوند، تبعيض‌هايی عليه آن‌ها هست و اختلافاتی ميان آن‌ها و اكثريت بودايی وجود دارد، هرچند كه اين اختلافات به آن شدتی كه در ميانمار ديده می‌شود،‌ نيست.

مسئول غرفه تايلند افزود: ‌همچنين برخلاف آنچه كه در ميانمار ديده می‌شود،‌ مسلمانان تايلند با دولت مشكل خاصی ندارند و دولت به مسلمانان اجازه می‌دهد مسجد و حسينيه بسازند و اعمال عبادی خود را انجام دهند.

وی در ادامه به چگونگی ورود اسلام به اين كشور اشاره كرد و گفت: اسلام از چند قرن پيش از طريق مالايوها به تايلند وارد شد. تشيع نيز با ورود شيخ احمد قمی به تايلند در حدود قرن پانزدهم ميلادی گسترش يافت و اكنون حدود 30 هزار شيعه در تايلند زندگی می‌كنند.

پوسا با اشاره به فعاليت شيعيان تايلند گفت: با وجود جمعيت محدود شيعيان، فعاليت‌های خوبی در زمينه‌های قرآنی و اسلامی انجام می‌شود، از جمله برگزاری كلاس‌های قرآنی، دعوت از روحانيون برای سخنرانی، و انتشار كتاب‌ها و نشريات اسلامی.

وی افزود: از جمله كتاب‌های منتشر شده توسط موسسات شيعی می‌توان به آموزش تجويد و ترجمه قرآن به زبان تايی اشاره كرد. همچنين موسسه رسول اعظم (ص) تايلند هر ماه مجله «پيام قرآن» ‌را با موضوعات قرآنی و اسلامی منتشر و در ميان شيعيان توزيع می‌كند.

مسئول غرفه تايلند همچنين گفت: ‌در ماه رمضان، شيعيان تايلند يك شبكه تلويزيونی را اجاره می‌كنند و از طريق آن برنامه‌های اسلامی و قرآنی، سخنرانی‌ مذهبی، و تلاوت قرآن پخش می‌كنند.

پوسا كه قاری قرآن است و در جامعة المصطفی(ص) در رشته فقه و معارف اسلامی تحصيل می‌كند،‌ تاكيد كرد كه قصد دارد پس از بازگشت به تايلند يك حوزه علميه در زادگاه خود شهر فتانی واقع در جنوب تايلند تاسيس كند و به ترويج علوم اسلامی در آن‌ ناحيه بپردازد.

وی در پايان ضمن تشكر از برگزاركنندگان نمايشگاه بين‌المللی قرآن،‌ اين نمايشگاه را فرصتی برای معرفی فعاليت‌های قرآنی كشورهای مختلف عنوان كرد.


 





:: بازدید از این مطلب : 480
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: