داغ "مختارنامه" بر پیکر وهابیت هنوز تازه است
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

"الفاروق عمر" دومین فیلم حاشیه ساز عربی در ماه مبارک رمضان است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از فیلم" الحسن و الحسین و معاویه" که سال گذشته از رسانه های عربی پخش شد و اعتراضات گسترده را در پی داشت امسال نیز شاهد ساخت سریال "الفاروق عمر" توسط شرکت MBC هستیم که اعتراضات جهان اسلام از علمای سنی را نیز در پی داشته است.

کلید خوردن این سریال ها از زمانی بود که ایران اقدام به ساخت فیلم های تاریخی صدر اسلام کرد از جمله فیلم امام علی و مختارنامه که بازتاب فوق العاده ای در جهان عرب داشت لذا برای مقابله به مثل کردن اقدام به ساخت این گونه فیلم ها با هدف ایجاد تفرقه و تزریق تفکرات انحرافی به جامعه مسلمانان کردند.

هر چند که ادعا می شود این سریال ها بر اساس اندیشه های و کتب اهل سنت اما در روند این فیلم ها مشاهده می شود که حتی با اندیشه های اهل سنت نیز تضاد دارد و به نظر می رسد که بیشترین سرمایه گزاری در این فیلم ها بر اساس اندیشه های التقاطی وهابیت است.

داستان بزرگترین تولید تاریخی جهان، فیلم «الفارق عمر»

شرکت mbc گفته است که سریال عمر به کشورهای زیادی از جمله اندونزی و ترکیه فروخته شده و هیچ چیز نمی‌تواند از پخش آن جلوگیری کند.

سریال به حدود چهل سال از زندگی "عمر الفاروق" می‌پردازد. خلیفه‌ای که برای دنیای اسلام اهمیتی بسزا دارد. در زمان این خلیفه بود که "رسالت جهانی اسلام" تحقق پیدا کرد.

غازیان (جنگجویان) مسلمان به قلمرو روم و ایران لشکرکشی کردند، دو امپراتوری بزرگ جهان را درهم شکستند و از جامعه‌ای بسته و بادیه‌نشین، امپراتوری بزرگی ساختند که تا چند قرن سراسر مشرق زمین را زیر نگین داشت.

اين سريال كه در كشور قطر توليد شده، بزرگ‌ترين پروژه‌‌ي تلويزيوني است كه به زندگي عمر بن خطاب ـ دومين خليفه اهل سنت ـ مي‌پردازد. نويسنده اين فيلم "وليد سيف" فلسطيني الاصل و كارگردان آن "حاتم علي" از كشور سوريه است.

بنا به اعلام مدير اين شبكه‌ي تلويزيوني، سريال 31 قسمتي «عمر بن خطاب» قرار است پس از توليد، به 9 زبان دوبله شود كه زبان فارسي هم شامل اين زبان‌هاست. انگليسي، فرانسه، اردو، پرتغالي و اسپانيايي هم زبان‌هاي ديگري هستند.

«عمر بن خطاب» یا «الفارق عمر» سریال تاریخی است که در 31 قسمت تولید شده است. این سریال توسط شبکه ی MBC که متعلق به «ولید بن ابراهیم ال ابراهیم» و موسسه «بنیاد قطر» است، تهیه شده است.

به گفته ی سخنگوی گروه شبکه های MBC، این سریال یکی از بزرگترین تولیدات در طول تاریخ تلویزیون در جهان عرب است.

اعتراضات گسترده به این سریال/ نیروهای امنیتی عربستان برای حفاظت ساختمان «mbc» را محاصره کردند



این نخستین بار است که چهره یکی از خلفای صدر اسلام در یک اثر تصویری به نمایش درمی آید
بنیاد اسلامی الأزهر، بالاترین پایگاه آیین‌گذاری برای اهل سنت، پخش سریال تلویزیونی درباره زندگی عمر بن خطاب، خلیفۀ دوم از خلفای راشدین را غیرشرعی دانست و خواهان منع آن شد.

الأزهر که پیش از این مخالفت خود را با تجسید (نمایش سیمای) عمر ابراز کرده بود، اکنون در نامه‌ای به چند نهاد دولتی، از جمله وزارت کشور مصر، از آنها خواسته است که از پخش این سریال جلوگیری کنند.

در مصر جبهه نیرومند "اخوان المسلمین" و گروه‌های وابسته به گرایش سلفی از حکم الأزهر پشتیبانی کرده‌ و خواهان منع سریال شده‌اند، اما سازندگان سریال از پشتیبانی فقیهان قطر برخوردار هستند، که در این امر موضعی جداگانه دارند.

از سوی دیگر شیخ عبد الحزیر عبدالله الشیخ مفتی اعظم عربستان سعودی انتقادات تندی از این سریال کرده است.

وی در نماز جمعه خطاب به نمازگزاران گفت: عاملان ساخت عمر فاروق مرتکب گناه بزرگی شده اند.

همچنین عده‌ای از فعالان حقوقی در مصر و الجزایر و بحرین علیه مدیریت گروه تلویزیونی mbc شکایت کرده‌اند.

در پارلمان کویت برخی از نمایندگان "اصول‌گرا" از دولت و وزارت فرهنگ خواسته‌اند که از نمایش این سریال جلوگیری کنند.
برخی از نمایندگان عضو "کمیسیون روحانیون" مجلس به آغاز نمایش سریال زندگی عمر اعتراض کرده، آن را "توطئه عناصر وهابی" برای توهین به شیعیان و ضربه به "وحدت مسلمانان" دانسته‌اند.
گفته می‌شود که در مجلس شورای اسلامی یک نامه اعتراض رسمی در این باره در دست تنظیم است.
پخش سریال زندگی "عمر الفاروق"، در دنیای مجازی، از فیس‌بوک تا توییتر، بحث زیادی درباره این سریال به راه افتاده و عده‌ای، بیشتر از دیدگاهی بنیادگرا، خواهان توقف نمایش آن شده‌اند.


شدت اعتراضات به این سریال به حدی رسید که نیروهای امنیتی عربستان ساختمان «mbc» را محاصره کردند تا معترضان به آن حمله ور نشوند.

"هنگام درنگ" این بار به سبک وهابی

شايد جالب باشد بدانيد همانند اقدام شبكه يك سيما كه بلافاصله بعد از پخش سريال مختار، ميزگرد كارشناسي تاريخي برگزار مي‌كرد، شبكه‌ ام.بي‌.سي هم هر روز عصر به پخش ميزگرد مي‌پردازد، اما نكته جالب آنكه در تيتراژ، بالاي سرزمين حجاز در نقشه عنوان خليج ع ر ب ي به چشم مي خورد.

در زمان خليفه دوم بسياري از لشكركشي ها به نقاط ديگر توسط مسلمانان انجام شد كه از جمله آنها فتح ايران بود.

البته اين اقدام برنامه سازان mbc امري طبيعي است و ظاهرا اكنون كه اسناد تاريخي بر نام خليج فارس تاكيد دارد، براي تثبيت و جا انداختن عنوان خليج ع ر ب ي، چه راهي بهتر از سريال تاريخي كه در آن همه چيز به دست كارگردان امروز است و البته طبعا اثرگذاري خود را هم دارد.

در دنیای عرب امروز این وهابی ها و انسانهای متعصب هستند که می خواهد افکار خود را تحمیل کنند. در این راستا دست به چنین رفتاری می زنند. پس از حذف نام خلیج فارس از نقشه گوگل این رفتار نشان می دهد لابی اعراب حاشیه خلیج فارس پول هنگفتی برای حذف این نام پرداخت کرده است.هدف از ساخت سریال عمر نه خدمت به اسلام و معرفی خلفا راشیدن بوده بلکه صرفا عقده گشایی برخی وهابی ها نسبت به ایرانی ها است.

القای خلیج عربی یکی از اهداف فیلم "عمر خطاب"



در تیتراژ ابتدایی سریال عمر از نام جعلی خلیج برای خلیج فارس استفاده شده است.

در این حرکت زیرکانه اسم خلیج فارس در حاشیه نام مکه معظمه قرار گرفته و چنین در ذهن بیننده تداعی می شود که این خلیج به دنیای عرب و شهرهای عربی وابسته است سپس در چند ثانیه نام جعلی خلیج روی نقشه پدیدار می شود.

از حمله های دیگر این سریال به ایران پررنگ کردن داستان حمله اعراب در زمان خلیفه دوم به ایران است که با پرداختن اغراق آمیز به آن می خواهند به تخریب چهره ایران بپردازند .

کمپانی عربی_صهیونیستی سازنده فیلم "الحسن و الحسین و معاویه"

اما این فیلم تنها هجمه رسانه های شخصی شاهزاده های عربستان به جهان اسلام و مخصوصا تفکرات شیعی نیست سال پیش نیز فیلم "الحسن و الحسین و معاویه" در ماه مبارک پخش شد.

در رمضان سال گذشته نیز سریال "حسن و حسین و معاویه" به کارگردانی عبدالباری ابوالخیر با اعتراضات زیادی روبرو شد. محور اصلی اعتراضات این بود که تنی چند از "آل بیت رسول" نقش‌افرینی شده و سیمای آنها به نمایش گذاشته شده بود. نقش دو نوه پیامبر را دو هنرپیشه اردنی ایفا کرده بودند.

تحلیل سرمایه گزاران این پروژه های ضد شیعی خود روشنگری می کند از اهداف موجود در این سریالها یکی از پشتیبانهای این سریال ها کمپانی رساناست این کمپانی رسانه ای متعلق به ولید بن طلال، پسر عموی ملک عبدالله، پادشاه عربستان است که وی از ثروتمند ترین مردان دنیاست که سال گذشته رتبه 19 ام را داشته است.

کمپانی رسانا در ابتدای تاسیسش 9 درصد سهامش مربوط به ربرت مرداک بود در ادامه به 15 درصد افزایش پیدا کرد و این اتحاد می تواند برای مخاطب گویای اهداف باشد.

البته قابل بیان است که هدف تنها شیعه نیست بلکه قصد خاموش کردن روح عدالت خواهی جهان اسلام و بیداری اسلامی و وحدت مسلمانان است.

خیلی از علما به این فیلم اعتراض کردن به دلیل همین اعتراضات به دفعات تولید این فیلم به تعویق افتاد اما علارغم این اعتراضات این فیلم سال گذشته پخش شد استارت این فیلم در سال 88 زده شد حتی برخی از افراد معتقدند که شروع این فیلم بعد از فلیم امام علی رقم خورد و در اصل می خواستن جوابی باشد به این فیلم

شیعه، پروژه یهودی برای برهم زدن وحدت مسلمانان

داستان این سریال از زمانی شروع می شود که تعدادی از معترضان خلیفه سوم به سمت مدینه حرکت کرده بودن و به کارهایی که در سیطره حکومت وی می شود اعتراض دارند.

بحث اصلی سریال «الحسن و الحسین و معاویه» "عبدالله بن سبع" هست وی شخصیتی است که طبق کتب تاریخی که با اندیشه سلفی نوشته شده است وی فرد یهودی است که ماموریت پیدا می کند از طرف خاخام های یهودی که در میان مسلمان ها نفوذ کنند و تفرقه ایجاد کنند این دقیقا بعد از شکست های مختلف یهودیان از مسلمانان است، هدف اصلی عبدالله بن سبع که در فیلم نمایش داده می شود نفوذ در بین طرفداران امیرالمومنین است.

در بخشی از داستان زمانی که سکانس عبدالله بن سبع نمایش داده می شود که وی در حال تفهیم ماموریتش است بیان می شود که علی (ع) وصی پیامبر است و هر پیامبری باید وصیی داشته باشد و در این حین به اعتقادات شیعه اشاره می شود و در پس ماجرا این فیلم ساز قصد دارد که شیعه را پیرو عبدالله بن سبع نشان دهد و در پس آن شکل گیری شیعه را توطئه یهود برای تفرقه بین مسلمانان نشان دهد.

این آموزه هایی که منتقل شده تا جایی نزدیک است به فرقه ای که در کتب اشاره شده همان موقع تشکیل می شود به اسم فرقه سبعیه که یان ها حول امیرالمومنین خیمه می زدند و طرفداری می کردند اما بسیار تندرو و افراطی بودند اما ما در روایت داریم که امیرالمونین این ها را از خودشان دور می کردند و مذمت می کردند.


سریال ضعیفی که قادر به رقابت با تولیدات ایرانی نیست.

بعد از ساخت مختارنامه که مخاطب بسیاری را حتی در میان ببندگان عرب زبان کسب کرده بود فیلم در خصوص خلیفه دوم دومین مواجهه با مختارنامه است.

در کل مخاطب ایرانی به دلیل تماشای فیلم هایی چون امام علی و مختار قطعا گرایشی به تماشای این فیلم پیدا نمی کند و این فیلم از نظر محتوا کاملا تحریف شده است و از نظر تولید هم ضعیف است .

اما در پس این سریال ها اهدافی است در اصل دست اند کاران ساخت این مجموعه قصد داشتند که در جریان بیداری اسلامی سوار بر موج ایجاد شده شوند و تحریف هایی در تاریخ انجام دهند و تاثیری بر روی انقلاب ها داشته باشند و در مقابل فیلم های تولیدی ایران آنها نیز حرفی برای گفتن و مقابله به مثل داشته باشند اما قطعا ضعف ها و تحریف های انجام شده که حتی با کتب اهل سنت در تضاد است نمی توانند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.

اما نکته حائز اهمیت انتخاب زمان است، یعنی ماه مبارک رمضان ماهی که مردم مسلمان کشورهای عربی بیشتر مشغول به امور مذهبی هستند و بهترین فرصت برای تعمیق مفاهیم حتی غیر مستند در ذهن و روح مخاطب است.

به نظر در زمانی که مسئولان صدا و سیمای ایران تمام وقت خود را معطوف خرید حق پخش فوتبال لیگ کرده و یا مجوز ساخت و بودجه سریال های کذایی را در ماه رمضان امضا می کنند مخالفان تفکر وحدت اسلامی و شیعه و حتی ایران در حال برنامه ریزی برای هجمه به این مفاهیم هستند.

قابل ذکر است که سایت مختارنامه چندی پیش به دلایل نامعلوم بسته شد و اکنون دکور این سریال با وضعیت بلا تکلیف مواجه است.


 





:: بازدید از این مطلب : 439
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: