انواع ذکر و مراتب آن
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی جاودان از علمای اخلاق تهران درباره ذکر و مراتب آن می‌گوید: اولین مرتبه ذکر زبانی است. از این بالاتر ذکر عملی است و مرحله سوم ذکر قلبی را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی ایمان ماندگار، در دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِکَ وَ أَذِقْنِی‏ فِیهِ‏ حَلَاوَةَ ذِکْرِکَ‏ وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَ سِتْرِکَ یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ»
 
در شرح فراز دوم این دعا یعنی «أَذِقْنِی‏ فِیهِ‏ حَلَاوَةَ ذِکْرِکَ» از خدا می‌خواهیم شیرینی ذکر خویش را به ما بچشاند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی جاودان درباره ذکر و مراتب آن می‌گوید: ذکر خدا انواع و درجات مختلف دارد. اولین مرتبه ذکر زبانی است که آدمی مثلاً تسبیحات حضرت زهرا(س) را بعد از نماز می‌گوید.
 
از این بالاتر ذکر عملی است و آن اینست که انسان مؤمن در برخورد با گناه توقف می‌کند، و چون خدای متعال راضی نیست دست به گناه دراز نمی‌کند.
 
مرحله سوم ذکر قلبی است که برترین درجات ذکر است و فرشتگان به خاطر عظمت آن توانایی ثبت آن را ندارند، و این مرتبه در اثر زحمت زیاد در ترک گناه و تهذیب نفس به دست می‌آید.
 
ذکر دائم، ذکر همیشگی خدای متعال به زبان و دل است و آنچه به زبان می‌آید برای اینست که به دل همراهی بشود و طبق روایات این مهمترین ذکر خداست، و مقصد و مقصود همه زحمات همین است.
 
البته این ذکر اگر در دل جای بگیرد احساس لذت و آرامش را به دنبال دارد. مهم دوام ذکر قلبی است و لذت و آرامش فرع بر آن است. هرچه در این راه زحمت و رنج کشیده شود ارزش دارد. مراقبه بهترین مقدمه برای رسیدن به دوام ذکر است.
 
بهترین ذکر زبانی هم برای شما و بنده و امثال ما ذکر استغفار است. که البته عبارت‌های آن مختلف است. از جمله «أستغفرالله و أسئله التوبة» یا آنچه همه بلد هستند «أستغفرالله و أتوب الیه». این اذکار را زیاد بگویید. صبح و ظهر و عصر و شب و نیمه شب و سعی کنید با توجه باشید.
 
از حضرت موسی بن جعفر(ع) نقل شده که فرمود: من هر روز 5هزار بار استغفار می‌کنم. حال شما هزار بار این کار را انجام بدهید.






:: بازدید از این مطلب : 559
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: